10کشته فرانسوی در کابل سارکوزی را به افغانستان کشاند

ایسنا- پس از کشته شدن ۱۰ سرباز فرانسوی در افغانستان، سارکوزی صبح روز چهارشنبه به همراه وزیر دفاع فرانسه وارد کابل شد.

نیکولا سارکوزی، رییس جمهور فرانسه پیش از سفر به افغانستان با صدور بیانیه‌ای کشته شدن ۱۰ سرباز فرانسوی در درگیری با نیروهای طالبان در افغانستان را ضربه‌ای بزرگ به فرانسه در جنگ علیه تروریسم دانست. وی اظهار داشت: به رغم این فاجعه، فرانسه به ماموریت‌های خود در افغانستان ادامه خواهد داد و این اقدام هرگز عزم و اراده ما را در جنگ علیه تروریسم که با هدف تحقق آزادی و دموکراسی در افغانستان صورت می‌گیرد، متزلزل نمی‌سازد.

رییس‌جمهوری فرانسه هم‌چنین از سربازان فرانسوی به دلیل شجاعت در انجام وظایفشان در افغانستان تقدیر کرد.

قرار است سارکوزی در این سفر با حامد کرزای، همتای افغان خود و هم‌چنین ۲۱ سرباز فرانسوی که در جریان درگیری‌های روز سه‌شنبه مجروح شدند نیز دیدار کند.

منابع وزارت دفاع فرانسه کشته و مجروح شدن ۳۱ سرباز فرانسوی در افغانستان را بزرگترین زیان به نیروهایشان پس از انفجار سال ۱۹۸۳ در بیروت دانستند که به کشته شدن ۵۷ تن از سربازان فرانسوی منجر شده بود. هرو مورن، وزیر دفاع فرانسه نیز در یک کنفرانس مطبوعاتی که با حضور رییس ستاد مشترک ارتش این کشور در مقر وزارت دفاع برگزار شد بر اهمیت حضور نظامی فرانسه در افغانستان تاکید کرد.

وی عنوان داشت: آنچه که فرانسه در افغانستان از آن حمایت می‌کند تنها حقوق بشر، آزادی یا دموکراسی نیست، بلکه مهمترین هدف از این حضور حفظ امنیت ملی فرانسه و ممانعت از بازگشت افغانستان به تبدیل شدن به سر منشاء تروریسم جهانی است. لذا با توجه به این موضع ما حق شکست یا عقب‌نشینی نداریم.

وزیر دفاع فرانسه گفت: آینده ثبات جهان منوط به عملکرد نیروهای ما در افغانستان است.

در حال حاضر ۲۶۰۰ نیروی فرانسوی تحت نظارت نیروهای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در افغانستان حضور دارند. بهار گذشته سارکوزی در راستای تحکیم ائتلاف با واشنگتن تصمیم به ارسال ۷۰۰ نیروی بیشتر به افغانستان گرفت.

جورج بوش، رییس‌جمهوری آمریکا، دیمیتری مدودف، رییس‌جمهور روسیه و رهبران کانادا و انگلیس مراتب تسلیت خود را به سارکوزی اعلام داشتند.

خاویر سولانا، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز با اعلام تسلیت به دلیل کشته شدن سربازان فرانسوی این حمله را اقدامی وحشیانه خواند.