رایس قرارداد  دفاع موشکی را با لهستان امضا کرد

گروه بین‌الملل- کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه آمریکا و همتای لهستانی او روز چهارشنبه قرارداد ساخت پایگاه دفاع موشکی آمریکا در لهستان را امضا کردند. این توافقنامه موجب شد روسیه خشمگین در مورد حمله احتمالی علیه ماهواره‌های شوروی سابق هشدار دهد.

قرارداد نصب ۱۰موشک رهگیر آمریکا در ۱۱۵ مایلی مرز غربی روسیه روابط مسکو و غرب را تضعیف کرده است. این روابط هم اکنون نیز به دلیل هجوم روسیه به همسایه خود و متحد آمریکا یعنی گرجستان تیره است.

دونالد تاسک نخست‌وزیر لهستان پس از امضای این قرارداد به رایس، گفت: «مذاکرات دشوار، اما دوستانه بود ما به اهداف خود رسیده‌ایم که به معنی آن است که کشور ما و آمریکا امن‌تر خواهند بود.»‌

رایس گفت: پایگاه دفاع موشکی هیچ کشوری را تهدید نخواهد کرد. او گفت: «این سیستمی دفاعی است و هیچ کس را هدف قرار نداده است.»‌

پس از آنکه ورشو و واشنگتن هفته گذشته این توافق‌نامه را اعلام کردند ژنرال ارشد روسی آناتولی نوگوویتسین هشدار داد لهستان با مستقر کردن سیستم موشکی دفاعی آمریکا در خطر حمله و احتمالا حمله هسته‌ای قرار دارد.

لهستانی‌ها از این تهدید به لرزه افتادند، اما دبیر کل ناتو این تهدیدات را «لفاظی‌های غیرقابل قبول» دانست.

رییس‌جمهوری لهستان رضایت عمیق خود را از نتیجه ماه‌های طولانی مذاکره اعلام کرد. لهستان و آمریکا یک سال و نیم در این مورد مذاکره کردند. این قرارداد باید به تصویب پارلمان نیز برسد.

تاریخی برای بررسی این توافق‌نامه توسط پارلمان تعیین نشده است، اما تصویب آن با مشکلی مواجه نخواهد شد. زیرا از حمایت بزرگ‌ترین حزب مخالف و همچنین دولت برخوردار است.