فارس - سازمان بین المللی انرژی اعلام کرد در اثر بروز بحران اقتصادی در جهان و افزایش قیمت نفت تقاضای انرژی در کشورهای غربی به پایین‌ترین حد خود طی ۲۵ سال گذشته رسیده است. کاهش رشد اقتصاد جهانی و افزایش قیمت نفت موجب کاهش چشمگیر تقاضای انرژی در کشورهای غربی شده که این مساله طی ۲۵ سال اخیر بی‌سابقه است. سازمان بین‌المللی انرژی طی گزارشی اعلام کرد، تقاضای نفت کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی امسال به کمتر از ۶/۴۸میلیون بشکه در روز خواهد رسید که این رقم نسبت به سال گذشته ۳/۱درصد کاهش خواهد داشت. تقاضای نفت این کشورها طی سال ۲۰۰۷ به بیش از ۲/۴۹میلیون بشکه در روز رسیده بود.کاهش ۶۲۰ هزار بشکه ای تقاضای نفت کشورهای غربی از سال ۱۹۸۳ میلادی تا کنون سابقه نداشته است . تقاضای نفتی کشورهای غربی طی سال ۱۹۸۳ بیش از ۶۸۴هزار بشکه در روز کاهش یافت که این رقم بیشترین میزان کاهش تقاضا برای نفت خام در کشورهای غربی طی یک سال است.

بر اساس این گزارش افزایش قیمت انرژی و بحران اقتصادی جهان نقش مهمی در کاهش تقاضای نفتی کشورهای غربی داشته است. اکنون مردم این کشورها ترجیح می‌دهند کمتر از خودروهای شخصی استفاده کنند.

وزارت حمل‌ونقل آمریکا اعلام کرد، میزان مسافرت‌های مردم آمریکا با خودروهای شخصی طی ماه ژوئن ۷/۴درصد کمتر از مدت مشابه سال قبل بوده است. تقاضای جهانی نفت امسال تنها ۷۶۰هزار بشکه در روز افزایش می‌یابد و به ۸/۸۶میلیون بشکه در روز می‌رسد. این رقم از سال ۲۰۰۲ تا کنون سابقه نداشته است.