جهان در هفته پیش رو - ۲۹ مرداد ۸۷

طی هفته آینده گرجستان توجه همگان را از دیپلمات‌ها گرفته تا نیروهای کمک‌های بشر دوستانه به خود جلب می‌کند. به نظر می‌رسد آتش‌بس تا حدودی حفظ خواهد شد و نیروهای روس قرار است عقب‌نشینی کنند. پیش پای کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا، صدر اعظم آلمان، آنگلا مرکل به تفلیس سفر می‌کند. روز نوزدهم اوت، سه‌شنبه، یک جلسه ویژه از وزرای امور خارجه کشورهای عضو ناتو برای بحث در مورد اوضاع گرجستان و روسیه تشکیل خواهد شد. یک مانور دریایی مشترک بزرگ بین روسیه، آمریکا و انگلستان لغو شده است.

همزمان با تلاش شرکت بویینگ برای به پرواز درآوردن هواپیمای جدید خود یعنی ۷۸۷ دریملاینر، کارگران این شرکت بر مشکلات آن خواهند افزود. تاخیر در تحویل قطعات برون سپاری شده، تاریخ بهره‌برداری از این هواپیما را به تاخیر می‌اندازد و همزمان با آن مذاکرات مربوط به قرارداد با اتحادیه‌های کارگری به مشکل می‌خورد. مذاکرات بر سر یک قرارداد جدید سه ساله با سندیکای بین‌المللی کارشناسان ماشین‌آلات که اتحادیه کارگران هواپیماسازی است، روز سه‌شنبه بیست‌ویکم ماه اوت، آغاز می‌شود و به احتمال زیاد تغییرات در دستمزدها و حمایت‌های بهداشتی، درمانی از کارگران موضوع اصلی خواهد بود. اگر اتحادیه‌ها تصمیم بگیرند که اعلام اعتصاب کنند، شاهد تاخیر بیشتر در اولین پرواز آزمایشی ۷۸۷ خواهیم بود. هم‌اکنون هم بهره‌برداری از این هواپیما یکسال از برنامه زمان بندی عقب است.

مقامات و اقتصاددانان بانک مرکزی برای جشن بزرگ سالانه‌ای که توسط فدرال رزرو کانزاس ترتیب داده می‌شود در جکسون هول ویومینگ دور هم جمع می‌شوند. بازدیدکنندگان از این پیست اسکی بسیار شیک مانند همیشه در مورد مشکلات اقتصاد جهان و چگونگی حل آنها به بحث خواهند نشست. قرار است بن برنانکه، رییس فدرال رزرو، یک سخنرانی ایراد کند که نظراتش را در این باره روشن سازد.

بازی‌های المپیک ۲۰۰۸ پکن روز یکشنبه ۲۴ اوت خاتمه می‌یابد. به جز چند مورد شکایت از ترفندهای اجرا شده در مراسم افتتاحیه این بازی‌ها، بازی‌های المپیک به آرامی و با موفقیت برای چین به پیش می‌رود. چین زمان و پول زیادی صرف کرد تا مطمئن شود که جهان این کشور را در بهترین وضع ممکن خواهد دید. با پایان این مسابقات، قضاوت‌های نهایی نیز در مورد این مهمانی بزرگ چین انجام می‌شود و همه ذهن‌ها متوجه این موضوع خواهد شد که آیا لندن در سال ۲۰۱۲ خواهد توانست در حد و اندازه‌ای نزدیک به این نمایش پکن ظاهر شود یا خیر؟