گروه بین‌الملل- بنا به‌اعلام مرکز رایت‌موو قیمت مسکن در انگلستان بیشترین کاهش سالانه را در ماه اوت از حداقل سال ۲۰۰۲ تاکنون ثبت کرد، زیرا کاهش در دادن وام مسکن سقوط مستغلات را در لندن تشدید کرد. متوسط قیمت تعیین شده برای مسکن ۸/۴درصد از سال قبل سقوط کرد و به ۲۲۹۸۱۶ پوند (۴۲۶۹۲۹دلار) رسید. در این ماه ارزش مسکن ۳/۲ درصد کاهش داشت. این بیشترین میزان کاهش از ماه دسامبر بود که بخش اعظم آن به لندن مربوط است.

مایلز شیپ‌ساید مدیر بازرگانی رایت‌موو، دربیانیه‌ای گفت: فقدان سرمایه برای اعطای وام مسکن مساله اصلی این مشکل است. به‌خصوص به‌نظر می‌رسد لندن، حراج ویژه تابستانی خود را با بیش از ۲۱هزار پوند کاهش قیمت‌ در یک ماه ارائه داده است.

مروین کینگ رییس بانک انگلستان هفته گذشته گفت، بازار مسکن با یک تغییر چشم‌گیر روبه‌رو است زیرا بانک‌ها وام‌ها را برای خریداران مسکن سهمیه‌بندی می‌کنند.

کاهش قیمت‌ها ممکن است کندی رشد اقتصادی را وخیم‌تر کند، به‌دلیل آنکه تهدید رکود نمودار شده و نرخ بیکاری به بالاترین میزان خود طی ۱۶ سال اخیر رسیده است، قیمت‌ها در لندن ۳/۵درصد در این ماه و ۸/۳درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته است. هر ۳۲ ناحیه پایتخت کاهش قیمت مسکن را نشان می‌دهند و بیشترین کاهش مربوط به جنوب غرب واندزورث بود که در آن ارزش مسکن ۹/۷ درصد سقوط کرد.منطقه هاکنی در شرق لندن با ۶/۰ درصد کاهش بهترین عملکرد را داشت. سهم مستغلات فروخته نشده به‌ازای هر آژانس معاملات ملکی برای هفتمین ماه از ۷۷ واحد در ماه جولای به ۷۸ واحد افزایش یافت. تعداد معاملات به پایین‌ترین میزان خود از سال ۱۹۵۹ تاکنون رسیده است.

با بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار زیان و کاهش جهانی ارزش دارایی‌ها به‌علت سقوط بازار مسکن آمریکا، بانک‌ها بازار را تشنه وام کرده‌اند.

موافقت با وام مسکن در انگلستان به پایین‌ترین میزان خود از حداقل ماه ژوئن در سال ۱۹۹۹ رسیده است.

کینگ گفت درفضای اقتصادی احساس یاس وجود دارد و اقتصاد انگلستان به‌سمت تغییرات سخت و ناگوار می‌رود. که این امر اجتناب‌ناپذیر است. بانک مرکزی هفته گذشته اعلام کرد ضعف بازار مسکن ممکن است تاثیر فشار وام برهزینه‌های خانوار را افزایش دهد.

بنا به پیش‌بینی ۳۲ اقتصاددان در نظرسنجی بلومبرگ نیوز، خرده‌فروشی احتمالا برای دومین‌بار در ماه جولای و ۲/۰ درصد سقوط داشته است. دفتر آمار دولتی این ارقام را در ۲۱ اوت منتشر خواهد کرد.

اتاق بازرگانی انگلستان در پیش‌بینی منتشر شده در روز دوشنبه اعلام کرد تولید ناخالص داخلی این کشور یا راکد خواهد بود یا در دو یا سه فصل دیگر کاهش خواهد یافت و این به‌معنی رکود اقتصادی خواهد بود.

براساس نظرسنجی از بیش از ۲۰۰ شرکت که توسط گروه لویدز منتشر شد، چشم‌انداز اعتماد در کسب‌وکار به پایین‌ترین سطح خود در حداقل ۶ سال اخیر رسیده است. شاخص اعتماد در ۱۲ ماه آینده از ۳۲ واحد در ماه ژوئن به ۲۲ واحد در ماه جولای کاهش یافت. این کمترین میزان از زمان آغاز نظرسنجی در سال ۲۰۰۲ است.

پیش‌بینی ۳۴ اقتصاددان که در نظرسنجی بلومبرگ شرکت کردند، نشان می‌دهد اقتصاد انگلیس در فصل دوم ۱/۰درصد رشد داشت که این میزان کمتر از تخمین قبلی است و کندترین آهنگ را از زمان دوره پس از رکود اقتصادی قبل در سال ۱۹۹۲ دارد. دفتر آمار، ارقام رشد اقتصادی را در ۲۲ اوت منتشر خواهد کرد.

بانک مرکزی برای چهارمین ماه نرخ بهره معیار را درحد ۵درصد ثابت نگه داشت؛ زیرا سیاست‌گذاران خطر افزایش تورم را مهم‌تر از تهدید یک رکود می‌دانند.