گروه بین‌الملل - روز دوشنبه در پی افزایش نگرانی‌ها از اینکه توفان حاره‌ای «فای» ممکن است عملیات نفتی خلیج مکزیک را با مشکل مواجه سازد قیمت نفت در آسیا افزایش یافت. قیمت نفت خام سبک شیرین در بورس نیویورک برای تحویل در ماه سپتامبر ۱۹/۱دلار افزایش یافت و به بشکه‌ای ۹۶/۱۱۴ رسید. این در شرایطی است که ارزش قراردادهای نفتی روز جمعه ۲۴/۱دلار سقوط کرده بود و به بشکه‌ای ۷۷/۱۱۳دلار رسیده بود.

مارک پروان، استراتژیست ارشد کالاها در بانک ای ان زد ملبورن گفت: «ممکن است مسائلی مربوط به اختلال در عرضه به وجود آید. به همین دلیل بازار این اوضاع را از نزدیک مورد پیگیری قرار می‌دهد.»

توفان فای، ششمین توفان سال ۲۰۰۸ آتلانتیک است که اوایل روز دوشنبه به آرامی شروع شد و به حرکت درآمد، اما پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که این توفان به آرامی به توفانی سهمگین بدل می‌شود. فای هم‌اکنون حداقل جان پنج نفر را در هاییتی و جمهوری دومنیکن با باران و سیلاب گرفته است.

غول نفتی، شرکت رویال داچ‌‌شل حدود ۳۶۰ نفر از کارکنان خود را ظرف دو روز گذشته از خلیج مکزیک بیرون برده است.

بر اساس گزارش مرکز ملی توفان میامی، مرکز توفان فای ۲۷۵کیلومتری (۱۷۰مایلی) جنوب شرقی هاوانا و ۳۷۵کیلومتری (۲۳۵مایلی) جنوب و جنوب شرقی کی‌وست فلوریدا است.

حداکثر سرعت آن ۸۵کیلومتر در ساعت (۵۰مایل در ساعت) است و با سرعت ۱۷کیلومتر در ساعت نیز به سمت غرب و شمال غربی در حرکت است. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که این توفان حرکت بیشتر خود را به سوی شمال غربی در روز دوشنبه ادامه دهد.تاکنون در سال میلادی جاری هیچ‌یک از توفان‌ها نتوانسته‌اند خسارتی جدی بر تاسیسات نفتی خلیج مکزیک وارد آورند.

پروان می‌گوید: «احتمالا بازار نسبت به اخبار این توفان خیلی سریع واکنش نشان خواهد داد.»کاهش ارزش دلار هم دلیل دیگری بر افزایش قیمت نفت است. روز دوشنبه ارزش هر یورو به ۴۷۵۲/۱دلار افزایش یافت و هر دلار معادل بیش از ۱۱۰ ین ثابت ماند.

سقوط ارزش دلار منجر به افزایش قیمت نفت می‌شود چون سرمایه‌گذاران، نفت خام و سایر کالاها را به عنوان ابزاری برای مقابله با تورم مورد استفاده قرار می‌دهند.

پیش‌بینی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) که در روز جمعه منتشر شد حاکی از آن است که کاهش رشد تقاضای جهانی برای نفت کمک می‌کند از افزایش بیشتر قیمت‌ها جلوگیری شود.این سازمان در گزارش ماهانه خود پیش‌بینی کرد که اشتهای جهان برای نفت در سال جاری میلادی تا یک میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت. این در شرایطی است که پیش‌بینی پیشین این سازمان ۳۰۰۰۰ بشکه بیشتر در هر روز را پیش‌بینی می‌کرد. به علاوه این سازمان اعلام کرد که رشد تقاضای نفت در سال ۲۰۰۹ به میزان هر روز ۹۰۰۰۰۰ بشکه خواهد بود که این پایین‌ترین رشد تقاضای جهانی برای نفت از سال ۲۰۰۲ تاکنون خواهد بود.

اوپک اعلام کرده است رشد تقاضا از کشورهای عمده صنعتی کاهش خواهد یافت و کشورهای غیرعضو سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه، همه رشد تقاضای نفت را در سال آینده باعث خواهند شد.