اتحاد بریتیش ایرویز و آمریکن ایرلاینز به امضا رسید

رفیعه هراتی-شرکت بریتیش ایرویز اعلام کرد اتحاد با شرکت امریکن ایرلاینز را امضا کرده است. این اتحاد به این دو شرکت امکان می‌دهد در مورد قیمت‌ها، مسیرها و جدول‌های زمانی با یکدیگر توافق کنند.

این اقدام شرکت اسپانیایی ایبریا را نیز که در حال ادغام با شرکت بریتیش ایرویز است، در برمی‌گیرد. به دلیل افزایش قیمت سوخت که به بالاترین سطح خود رسیده است و کاهش صرف هزینه برای سفرهای هوایی، شرکت‌های هواپیمایی به دنبال راهی برای کاهش هزینه‌ها هستند.

اما شرکت بریتیش ایرویز و آمریکن ایرلاینز مجبور خواهند بود آمریکا را متقاعد کنند این معامله قوانین آمریکا را در مورد مالکیت خارجی شرکت‌های هواپیمایی نقض نمی‌کند.براساس این توافقنامه کسب‌و‌کار، این سه شرکت هواپیمایی در پرواز بین آمریکا، مکزیک و کانادا و اروپا، سوئیس و نروژ، با یکدیگر همکاری خواهند کرد.جرالد آرپی، رییس هیات‌مدیره و مدیرعامل شرکت ای‌ام‌آر، شرکت مادر آمریکن ایرلاینز گفت: «ما معتقدیم همکاری برنامه‌ریزی شده ما گام مهمی در جهت تضمین این مساله است که ما می‌توانیم به طور موثر با متحدان رقیب رقابت کنیم و از عهده قیمت بالای سوخت و افزایش نگرانی‌های اقتصادی برآییم.»

پل چارلز از شرکت هواپیمایی ویرجین گفت: «قصد آنها ایجاد بزرگ‌ترین شرکت هواپیمایی به جهان با آمریکن ایرلاینز است.»

اما ما می‌دانیم که این نقش‌آفرینان بانفوذ چه می‌کنند، آنها رقابت را از بین می‌برند، قیمت‌ها را افزایش می‌دهند و بانفوذتر می‌شوند.اما مدیرعامل شرکت بیریتیش ایرویز ویلی والش گفت این رابطه با ایجاد سفرهای آسان‌تر و به مقاصد بیشتر برای مشتریان، رقابت را قوی‌تر خواهد کرد.

آقای والش گفت: «این خبر خوبی برای ریچارد برنسون نیست، اما خبر خوش برای مشتریان است.»

اوایل این هفته، سر ریچارد اعلام کرد در نامه‌ای به نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری باراک اوباما و جان‌مک‌کین هشدار داده است این اتحاد برنامه‌ریزی شده بین بریتیش ایرویز و آمریکن ایرلاینز به شدت به رقابت در مسیرهای بین اروپا و آمریکا لطمه وارد خواهد کرد.