فارس- سازمان بین‌المللی انرژی در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد، میزان تولید نفت اوپک طی ماه گذشته با ثبت رکوردی جدید به بالاترین حد خود طی ۴۸ سال اخیر رسید. روزنامه فایننشال تایمز نوشت: افزایش چشمگیر تولید اوپک در حالی است که تقاضای انرژی آمریکا و اروپا به شدت در حال کاهش است. افزایش عرضه و کاهش تقاضا عوامل مهمی‌در کاهش قیمت نفت به کمتر از ۱۱۴ دلار در هر بشکه به شمار می‌رود. عربستان که تحت فشار زیاد غرب برای افزایش تولید نفت قرار دارد، میزان تولید نفت خود را طی ماه گذشته بیش از ۱۰۰‌هزار بشکه افزایش داده است تا کاهش تولید انگلیس و مکزیک جبران شود. تولید نفت عربستان از ۴۵/۹‌میلیون بشکه به بیش از ۵۵/۹‌میلیون بشکه در روز افزایش یافته که این رقم طی سی سال اخیر بی‌سابقه بوده است.

بر این اساس، تولید نفت اوپک طی ماه گذشته به بیش از ۸/۳۲‌میلیون بشکه در روز رسیده است. تولید اوپک نسبت به ماه آوریل بیش از یک‌میلیون بشکه در روز رشد نشان می‌دهد. کارشناسان علاوه بر افزایش تولید اوپک کاهش تقاضا و افت رشد اقتصادی جهان را از جمله عوامل کاهش قیمت نفت معرفی می‌کنند.

بر اساس این گزارش، تقاضای جهانی نفت امسال روزانه ۷۹۰‌هزار بشکه در روز افزایش خواهد داشت که این رقم نسبت به گزارش ماه جولای ۱۰۰‌هزار بشکه کاهش داشته است. این در حالی است که تقاضای انرژی کشورهای در حال توسعه همچنان رو به افزایش است.