پس‌لرزه‌های درگیری خونبار گرجستان

گروه بین‌الملل- رییس شورای امنیت ملی گرجستان دیروز اعلام کرد که ۵۰ تانک روس به یک شهر استراتژیک گرجستان به نام گوری وارد شدند و یک مقام ارشد گرجی دیگر نیز اعلام کرد که نیروهای نظامی آنها از منطقه جدایی‌طلب آبخازیا به طور کامل عقب‌نشینی کردند. رییس شورای امنیت گرجستان الکساندور لومایا گفت که تانک‌های روس حدود ساعت ۹ و ۴۵دقیقه به وقت محلی به گوری وارد شدند و این حدود ۸ ساعت پس از آن بود که گرجستان آتش‌بس اعلام شده توسط روسیه را برای پایان دادن به درگیری شش روزه پذیرفته بود.

از سوی دیگر رهبر حزب محافظه‌کار انگلیس با درخواست برای افزایش فشارهای غرب بر روسیه، پیشنهاد کرد مذاکراتی برای تعلیق عضویت روسیه در گروه هشت شکل گیرد.

او افزود: روسیه در حال ارسال پیامی واضح به سایر کشورهای شوروی سابق است؛ حاکی از آنکه این کشورها فقط از حاکمیت محدودی برخوردارند و اجازه ندارند روشی را در پیش گیرند که مسکو آن را تایید نمی‌کند. به علاوه دیوید کامرون تعیین جدول زمانی مشخصی را برای عضویت گرجستان در ناتو خواستار شد.

آن سوتر در آمریکا، جان مک کین، نامزد جمهوری‌خواه پست ریاست‌جمهوری این کشور، با ذکر این مطلب که اکنون همه آمریکایی‌ها از ملت گرجستان حمایت می‌کنند، خواستار اعمال فشارهای دیپلماتیک فراملیتی بر روسیه به خاطر اعزام نیروهای نظامی به گرجستان شد.

وی افزود که در تماس تلفنی خود با میخاییل ساکاشویلی، رییس‌جمهوری گرجستان، به وی اطمینان داده است که «همه ملت آمریکا از بزرگ و کوچک از مردم گرجستان حمایت می‌کنند».

این سناتور جمهوریخواه تاکید کرد من به رییس‌جمهوری گرجستان گفتم که در حال حاضر همه آمریکایی‌ها خود را گرجی می‌دانند.

نیکلا سارکوزی رییس‌جمهوری فرانسه که روز سه‌شنبه در کاخ کرملین با مدودف رییس‌جمهوری روسیه دیدار کرده بود صبح روز چهارشنبه (دیروز) در یک کنفرانس خبری در تفلیس پایتخت گرجستان اعلام کرد که طرح صلحی که با میانجی‌گری فرانسه پیشنهاد شد یک متن مکتوب است که مورد پذیرش مسکو و گرجستان قرار گرفته است.

براساس این طرح هر دو طرف می‌پذیرند که دست از خشونت بردارند و تمام نیروهای نظامی به مواضعی بازخواهند گشت که پیش از آغاز درگیری‌ها و در هفته گذشته در آن مستقر بوده‌اند.

سارکوزی گفت: ما با رییس‌جمهوری گرجستان ساکاشویلی در مورد تمام متن این سند گفت‌وگو کردیم و اصلاحات مشخصی در آن انجام شده است.

متن این سند در نشست وزرای خارجه ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا ارائه خواهد شد. پس از توافق آنها این سند به یک قطعنامه تبدیل خواهد شد و قدرت قضایی خواهد داشت.

این در شرایطی است که کرملین هنگام صدور دستور توقف حملات به گرجستان گفته بود که مهاجم تنبیه شده است.

در حال حاضر هر دو طرف اصول کلی طرح آتش‌بس را پذیرفته‌اند ولی گرجستان ادعا کرد که ساعاتی پس از حمایت روسیه از این طرح هنوز بمباران بر گرجستان ادامه دارد.

سه‌شنبه شب در اوستیای جنوبی حکومت نظامی اعلام شد.

به نظر می‌رسد با فروکش کردن آتش جنگ جبهه قضایی در گرجستان گشوده شده است.

شورای امنیت گرجستان علیه روسیه به دلیل پاکسازی قومی اقامه دعوی کرده است.

از سوی دیگر یک مقام ارشد آمریکایی نیز در واشنگتن اعلام کرد آمریکا تصمیم گرفته است یک مانور مهم دریایی ناتو را با روسیه که قرار بود فردا (جمعه) آغاز شود لغو کند.

به نظر می‌رسد این اولین پاسخ آمریکا به اقدامات روسیه در گرجستان است.