جهان در هفته پیش رو

گروه بین‌الملل - روسیه و گرجستان موافقت کردند کریدورهای بشردوستانه‌ای تشکیل دهند تا غیرنظامیانی را که در منطقه جنگی اوستیای جنوبی گیر افتاده‌اند از منطقه خارج کنند. در پی ناآرامی‌های جاری، اکنون گرجستان اعلام کرده است که نیروهای خود را از اوستیای جنوبی یعنی همان جایی که با سربازان روس به نبرد پرداختند، خارج ساخته است. در روزهای آینده روشن خواهد شد که آیا این درگیری‌ها زود پایان می‌یابد یا شدت بیشتری می‌گیرد.

احزابی که ائتلاف حاکم پاکستان را تشکیل می‌دهند، تصمیم گرفتند اتهاماتی را علیه پرویز مشرف، رییس‌جمهوری این کشور در روز ۱۱ ماه اوت (دیروز) مطرح سازند. مشرف که در دوران فروپاشی اقتصادی پاکستان و رشد شورشیان طالبان در شمال غربی این کشور ریاست‌جمهوری این کشور را برعهده داشت، با رای عدم اعتماد مواجه است. ائتلاف حاکم گفته است که پرویز مشرف با اعلام وضعیت فوق‌العاده در نوامبر گذشته و برکناری نزدیک به ۶۰قاضی، خلاف قانون اساسی این کشور عمل کرده است. اما هنوز معلوم نیست که اگر مشرف خود اقدام به استعفا نکند، آیا تعداد مخالفان وی در مجلس علیا و سفلی به اکثریت دو سوم آرا که برای برکناری وی لازم است، خواهد رسید یا خیر؟

وضعیت بحرانی اقتصاد اروپا زمانی روشن خواهد شد که ارقام مربوط به تولید ناخالص داخلی ناحیه یورو روز پنج‌شنبه ۱۴ماه اوت منتشر شوند. به نظر می‌رسد شرایط رو به وخیم‌تر شدن اقتصاد در فرانسه، آلمان، اسپانیا و ایتالیا موجبات رکود اقتصادی را در فصل دوم سال ۲۰۰۸ پدید آورده است. در حالی که سه ماه پیش از آن اقتصاد این ناحیه رشدی باثبات را شاهد بود. تاثیر ارزش بالای یورو، بحران اعتبارات، قیمت‌های تورمی غذا و انرژی و کاهش رشد در سایر اقتصادهای بزرگ جهان همه در این راستا نقش مهمی را ایفا کردند.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، روز جمعه پانزدهم ماه اوت به یک مرکز تفریحی در دریای سیاه به نام سوچی خواهد رفت تا در آنجا با دیمیتری مدودف، رییس‌جمهوری روسیه دیدار کند. پیش‌بینی می‌شود موضوع اصلی گفت‌و‌گوهای آنها درگیری‌های گرجستان خواهد بود. اگرچه موضوعاتی که برای بحث آنها تعیین شده، هنوز اعلام نشده است، اما به تازگی مساله عضویت اوکراین در ناتو روابط روسیه و کشورهای واقع در غرب اروپا را به چالش کشیده است. بی‌شک مدودف وابستگی شدید اروپا به نفت‌و‌گاز روسیه را به این رهبر آلمان یادآور خواهد شد.

همزمان با ادامه گفت‌و‌گو برای حل بحران سیاسی در زیمبابوه، اجلاس سالانه گروه‌های منطقه با نام اتحادیه توسعه آفریقای جنوبی (SADC) در ژوهانسبورگ روز شنبه شانزدهم اوت افتتاح خواهد شد. رییس‌جمهوری آفریقای جنوبی،

تابو امبکی، تلاش‌ها برای میانجیگری در توافق برای نوعی تقسیم قدرت بین رقیبان در زیمبابوه را رهبری خواهد کرد. ناآرامی سیاسی و فروپاشی اقتصادی در زیمبابوه برای کل منطقه مشکلاتی را به‌وجود آورده است چون پناهندگان به کشورهای اطراف هجوم آورده‌اند و نگرانی سرمایه‌گذاران و گردشگران در مورد ثبات منطقه افزایش یافته است.