گروه بین‌الملل- بر اساس داده‌های منتشر شده در روز دوشنبه مازاد تجاری چین در ماه جولای به بالاترین سطح خود طی نه ماه رسید، زیرا کسری تجاری این کشور با ایالات متحده و اروپا به‌رغم نگرانی در مورد تضعیف جهانی تقاضا افزایش یافت.

بنا به اعلام سازمان گمرک چین پس از آنکه کندی رشد اقتصادی در ماه ژوئن پکن را وادار به افزایش استرداد مالیات برای مبارزه با صادرکنندگان منسوجات کرد، رشد صادرات در ماه جولای بهبود یافت. استفان گرین، اقتصاددان استاندارد چارترد گفت: اگرچه انتظار تداوم وخامت اوضاع را در سال‌های آینده داریم، زیرا خریداران آمریکایی و اروپایی در خانه می‌مانند و کمتر خرید می‌کنند تقاضا برای صادرات چین همچنان پابرجا می‌ماند.

این سازمان اعلام کرد مازاد تجارت جهانی چین در ماه جولای ۳/۲۵میلیارد دلار بود، یعنی ۴درصد بیشتر از ماه جولای در سال ۲۰۰۷.

صادرات در ماه جولای تا ۹/۲۶درصد افزایش یافت و به ۷/۱۳۶میلیارد دلار رسید. این امر در پی آن روی داد که رشد صادرات در ماه ژوئن به ۲/۱۸درصد سقوط کرد که این مقدار پایین‌تر از نرخ ۲۸درصد ماه مه بود. واردات نیز در ماه جولای به شدت رشد داشت و تا ۳۳درصد افزایش داشت و به ۴/۱۱۱میلیارد دلار رسید.

کسری تجاری به روابط چین با شرکای تجاری این کشور آسیب رسانده است و تقاضا برای اقدام در مورد کنترل ارز و موانع برای واردات و سرمایه‌گذاری را افزایش داده است. بنابراین قانونگذاران آمریکا خواستار وضع تعرفه‌های سنگین بر کالاهای چینی در صورت عدم اقدام پکن شدند. بنا بر داده‌های گمرکی مازاد تجاری چین با ایالات‌متحده به ۸/۱۳درصد طی سال گذشته افزایش یافت و به ۴/۱۶میلیارد دلار رسید.

مازاد تجاری این کشور با ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا، تا ۹/۲۲درصد افزایش یافت و به ۱۵میلیارد دلار رسید.