گروه بین‌الملل - با بروز مشکلات بیشتر در بخش مالی، نرخ بالاتر بیکاری و خرده‌فروشی ضعیف که نگرانی‌‌های تازه‌ای را درباره اقتصاد آمریکا مطرح ساخت، روز پنج‌شنبه وال‌استریت سقوط شاخص‌های خود را شاهد بود. داوجونز سقوطی نزدیک به ۲۲۵واحد را تجربه کرد، اما قیمت اوراق قرضه به دلیل آنکه سرمایه‌گذاران بار دیگر به دنبال امنیت در زمینه بدهی‌های دولت بودند، افزایش یافت. این عقب‌نشینی قیمت بازار سهام بخش اعظم ۳۷۰واحد افزایشی را که داوجونز تجربه کرده بود از بین برد و این نشان‌دهنده این واقعیت است که عقیده محکمی پشت قیمت‌هایی که بسیاری سرمایه‌گذاران به تازگی تعیین می‌کنند، وجود ندارد.

در صدر فهرست نگرانی‌ها، شرکت بیمه آمریکایی اینترنشنال گروپ بود که گزارش داد در فصل دوم بیش از ۵میلیارد دلار ضرر دیده است.

از سوی دیگر هفته گذشته، وزارت کار آمریکا اعلام کرد که تعداد بیکارانی که به دنبال مستمری بیکاری هستند، به بالاترین رکورد خود در بیش از شش سال گذشته رسیده است. گزارش‌های منتشرشده در مورد فروش وال مارت و سایر خرده‌فروشان نیز به نگرانی‌های سرمایه‌گذاران افزوده شد.

بیل استون، استراتژیست ارشد سرمایه‌گذاری در مرکز مدیریت سرمایه پی‌ان‌سی در این باره گفته است به تازگی موجی از خبرهای اقتصادی منفی منتشر شده است که اغلب آنها هم زودگذر هستند. فقط گزارش‌های پنج‌شنبه در مورد اشتغال و مسائل مالی است که به نگرانی‌ها می‌افزاید. او گفت: «نگرانی‌ها در مورد یک اقتصاد رو به ضعف همیشه موجب ایجاد نگرانی در مورد مسائل مالی می‌شود و کافی است خودتان چند خبر منفی را هم در کنار آنها بگذارید نتیجه این وضعیتی می‌شود که اکنون در آن هستیم.»

شاخص داو جونز ۶۴/۲۲۴واحد یا ۹۳/۱درصد سقوط کرد و به ۴۳/۱۱۴۳۱واحد رسید.این ششمین تغییر سه رقمی شاخص داو جونز ظرف دو هفته اخیر بود که نشان‌دهنده شدت تغییرات شاخص‌ها به دلیل بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران به اقتصاد است.روز پنج‌شنبه سایر شاخص‌ها هم کاهش داشتند. شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۱۲/۲۳ واحد یا ۷۹/۱درصد سقوط کرد و به ۰۷/۱۲۶۶ رسید، وشاخص نسدک کامپوزیت با ۶۴/۲۲واحد یا ۹۵/۰درصد سقوط به ۷۳/۲۳۵۵ رسید.

قیمت‌های نفت که در هفته گذشته سقوط شدیدی را شاهد بود، دوباره روز پنج‌شنبه افزایش یافت و احتمال می‌رود این موضوع بر روند کاهش شاخص‌های وال استریت بیافزاید. قیمت نفت خام شیرین با افزایش ۴۴/۱دلاری در بورس نیویورک با قیمت بشکه‌ای ۰۲/۱۲۰دلار معامله شد.

از سوی دیگر گزارش وال‌مارت و سایر خرده‌فروشان بر نگرانی در مورد هزینه مصرف‌کنندگان که بیش از دو سوم فعالیت‌های اقتصادی آمریکا را تشکیل می‌دهد، افزود.تحلیل‌گرانی که معیار مهم سلامت خرده‌فروشی را دنبال می‌کنند، انتظار داشتند رشد خرده‌فروشی وال مارت به طور میانگین ۴/۳درصد باشد، اما گزارش وال مارت حاکی از رشدی تنها ۳درصدی بود. ارزش سهام وال مارت که یکی از سهام داو جونز است با ۸۰/۳دلار یا ۳/۶درصد سقوط به ۹۶/۵۹دلار رسید.

سایر گزارش‌های خرده‌فروشی نیز وال استریت را مایوس کرد. ارزش سهام تارگت گروپ با ۲۵/۲دلار یا ۷/۴درصد سقوط به ۷۶/۴۵دلار رسید و ارزش سهام میسیز با ۷۶سنت یا ۹/۳درصد سقوط به ۹۲/۱۸دلار رسید.در ورای مرزهای آمریکا، در ژاپن، میانگین شاخص نیکی افتی ۹۸/۰درصدی را تجربه کرد. شاخص اف‌تی‌اس‌ای انگلستان ۱۶/۰درصد سقوط کرد. شاخص داکس آلمان ۲۷/۰درصد کاهش یافت و شاخص سی‌ای‌سی ۴۰ فرانسه ۲۰/۰درصد افزایش را شاهد بود.