فارس - به‌رغم اظهارات پنج‌شنبه شب رییس‌جمهوری گرجستان درخصوص آتش بس یکجانبه و آمادگی برای مذاکره با رهبران اوستیای جنوبی - تفلیس آغاز عملیات نظامی را بر ضد ‌این جمهوری اعلام کرد.

پنج‌شنبه شب بالاخره جنگ بین اوستیای جنوبی و گرجستان که همه نسبت به آن هشدار داده بودند، آغاز شد. حضور نیروهای حافظ صلح در منطقه تاثیری بر روند اوضاع نداشت، بلکه تنها نظارت بر اقدامات طرفین درگیری را محدود ساخت.

اظهارت میخائیل ساآکاشویلی، رییس‌جمهوری گرجستان طی برنامه‌ای زنده، درخصوص آتش‌بس یکجانبه و اعلام آمادگی برای مذاکره درهر شکل ممکن، نیز تنها چند ساعتی از تشدید وخامت اوضاع کاست.

به‌رغم این مساله بعد از گذشت چند ساعت طرف گرجی رسما آغاز عملیات نظامی بر ضد‌جمهوری خودخوانده اوستیای جنوبی را اعلام کرده و حمله به تسخین والی با توپخانه سنگین را آغاز کرد.

بر اساس برخی اطلاعات، میزان تلفات جانی در میان مردم غیر‌نظامی در این شهر به ۱۵‌نفر رسیده است؛ ولی اطلاعات موثقی در این رابطه وجود ندارد.

ولادیمیر ایوانف، مشاور فرمانده نیروهای حافظ صلح مستقر در منطقه مورد مناقشه اوستیای جنوبی- گرجستان نیز در تماس با رسانه‌های گروهی خبر داد، طرف گرجی رسما رهبران نیروهای حافظ صلح روسی را از آغاز عملیات نظامی بر ضد‌اوستیای جنوبی آگاه کرد. وی خاطرنشان ساخت: در حال حاضر نظامیان گرجی به مقرهای نگهبانی نیروهای حافظ صلح نیز تیراندازی می‌کنند.

در رابطه با این مساله، در وزارت امور خارجه روسیه مقامات دیپلماتیک طی نشستی اضطراری به بررسی روند اوضاع در منطقه پرداختند.

صبح روز پنج‌شنبه رادیو «ایمدی» گرجستان حتی از تصرف تسخین والی توسط نیروهای این کشور خبر داد. این خبر از سوی سایر منابع در منطقه تایید نشده است.

ولادیمیر گورگینادزه، نخست وزیر گرجستان می‌خواهد در برنامه‌ای ویژه با حضور نمایندگان مطبوعات و رسانه‌ها به توضیح درخصوص روند اوضاع در اوستیای جنوبی بپردازد.