دنیای اقتصاد - اوباما که برای سفری یک روزه وارد آلمان شد، بعد از دیدار با مقامات بلندپایه این کشور، سخنرانی جنجال برانگیز خود را در یکی از میدان‌های مشهور برلین و در میان جمعیت ۲۰۰هزار نفری حاضر در این میدان انجام داد. سناتور اوباما با اشاره به فرو ریختن دیوار برلین گفت: امروز این خطر بسیار بزرگ وجود دارد که ایجاد دیوارهای دیگری ملت‌های مختلف جهان را از هم جدا کند. استقبال ۲۰۰هزار نفری از اوباما در برلین

باراک اوباما که برای سفری یک روزه وارد آلمان شد، بعد از دیدار با مقامات بلندپایه این کشور، سخنرانی جنجال برانگیز خود را در یکی از میدان‌های مشهور برلین و در میان جمعیت گسترده حاضر در این میدان انجام داد.

باراک اوباما کاندیدای دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، بعد از دیدار با آنگلا مرکل صدر اعظم و فرانک والتر اشتاین مایر وزیر خارجه آلمان، سخنرانی خود را که تا قبل از این برای انجام آن احزاب آلمان دچار اختلاف نظر شده بودند، انجام داد.

این سناتور دموکرات آمریکا در دیدار با مقامات بلند پایه آلمان قبل از هر چیز بر بهبود روابط آمریکا و اروپا و فعالیت‌های هر چه بیشتر کشورهای اروپایی در مسیر مبارزه با تروریسم تاکید کرد.

سخنرانی اوباما درحالی روز پنج‌شنبه در یکی از میدان‌های مشهور این کشور با نام برج پیروزی برگزار شد که قبل از آن قرار بود این سخنرانی در دروازه تاریخی براندنبورگ انجام شود.

سخنرانی اوباما که با استقبال ۲۱۵‌هزار نفری علاقه‌مندان وی همراه بود، در حالی انجام می‌شود که این اولین سخنرانی وی در طول سفرش به خاورمیانه و اروپا بوده است.

سناتور دموکرات آمریکا در برلین، مردم جهان را به برادری و رفع موانع دعوت کرد.

اوباما اظهار داشت: موانع و دیوارهای بین فقیر وغنی، مسیحی و مسلمان و یهود، ثروتمند و فقیر و نژادهای مختلف باید از بین برود.

اوباما گفت: من به برلین آمده‌ام همانند بسیاری از همو‌طنانم که اکنون در مقابل من حضور دارند. من امشب به عنوان کاندیدای رییس‌جمهور برای حضار سخنرانی نمی‌کنم بلکه اکنون به عنوان یکی از شهروندان مفتخر آمریکا و به عبارتی یک شهروند اینجا حضور دارم.

کاندیدای دموکرات انتخابات آمریکا در مقابل برج پیروزی برلین گفت: تاریخ ثابت کرده است که هیچ چالشی برای دنیا، در صورتی که دنیایی متحد باشد، بزرگ نخواهد بود.

اوباما گفت: تفاوت‌های عقیدتی و فکری بین آمریکا و اروپا در آینده باز هم وجود خواهد داشت، اما دولت جدید آمریکا تمام تلاش خود را برای آنکه این اختلافات را شدت نبخشد، خواهد کرد.

اوباما همچنین ملت‌های مختلف جهان را دعوت کرد که با یکدیگر و در قالب جدیدی، مشارکت و همکاری کنند.

سناتور اوباما با اشاره به فرو ریختن دیوار برلین گفت: برلین، شهری است که در آن دیوار جداکننده‌ فرو ریخته است. امروز نیز این خطر بسیار بزرگ وجود دارد که ایجاد دیوارهای دیگری ملت‌های مختلف جهان را از هم جدا کند.

وی ادامه داد: دیوار بین فقیر و غنی، نژادهای مختلف، مهاجران و بومیان یک کشور اجازه ندارد همچنان بر پا باشد.

اوباما گفت: کشورهای مختلف و به ویژه متحد باید به یکدیگر گوش کنند، از یکدیگر یاد بگیرند و به هم اعتماد کنند. از این رو آمریکا اجازه ندارد که خود را از جهان جدا کند.

وی گفت: در جایی که انسان‌ها با هم ایستاده ومتحد هستند، می‌توان بر تمام مشکلات غلبه کرد.

اوباما اروپایی‌ها را به تقویت همکاری‌های امنیتی تشویق کرد.

این سناتور دموکرات آمریکا با توجه به مساله تروریسم و تهدیدات آن گفت: حتی قوی‌ترین ملت‌ها قادر نخواهند بود به تنهایی در مقابل این چالش ایستادگی کنند.

وی به طور همزمان برای ایجاد دنیایی عاری از سلاح‌های هسته‌ای تبلیغ کرد.

سخنرانی اوباما به طور زنده از تلویزیون آلمان، کشوری که در آن چهره‌ای پرطرفدار است، پخش شد.

وی سخنان خود را با ادای احترام به برلینی‌هایی که در جریان محاصره ۱۹۴۸ علیه فشار شوروی مقاومت کرده بودند، شروع کرد.