گروه بین‌الملل - کاهش مجدد قیمت نفت در بازارهای جهانی سرمایه‌گذاران وال‌استریت را سر ذوق آورد تا روی به خرید و فروش آورند تا به این ترتیب روز سه‌شنبه روز پررونقی برای سه شاخص بازار باشد.

به گزارش آسوشیتدپرس، بازار صبح روز سه‌شنبه را با نگرانی درباره تاثیر کسادی مزمن بخش مسکن بر اقتصاد و نیز بحران کمبود اعتبارات بر درآمد کمپانی‌های مالی آغاز کرد.گزارش منفی درآمد آمریکن اکسپرس و واشویا از عواملی بودند که این نگرانی را در وال‌استریت گسترش دادند. اما کاهش قیمت نفت عامل مهم‌تری بود که بتواند بر عملکرد بازار در روز سه‌شنبه تاثیر بگذارد و جهت آن را تغییر دهد. تداوم کاهش قیمت نفت، توجه بازار را از حیث تاثیر درازمدت نفت ارزان‌قیمت بر اقتصاد جلب کرده است. به هر حال انرژی ارزان می‌تواند خیال خانوارها را از بابت هزینه‌های آن آسوده‌تر کند و بودجه آنها را برای خرج کردن آزاد سازد.تحلیلگران می‌گویند که بسیاری از مردم حدس می‌زنند که قیمت نفت کاهش یابد و بنابراین اینکه چگونه آن را مدیریت کنند از اهمیت برخوردار است. فقط این حقیقت که قیمت نفت تمایل به کاهش دارد، خود کافی است، زیرا به معنای این است که چرخ‌های اقتصاد، گردش تندتری پیدا خواهند کرد. کاهش قیمت انرژی هزینه‌ها را از تولید و مصرف کم می‌کند. بنابراین در روزی که بازار اخبار خوبی از درآمد کمپانی‌ها دریافت نکرد کاهش ۳دلاری قیمت نفت در بازارهای جهانی به تنهایی توانست جریان بازار را دگرگون کند، این در حالی بود که چارلز پلوسر، رییس بانک مرکزی فیلادلفیا گفت: دیر یا زود باید نرخ بهره افزایش یابد، حتی اگر بیکاری و وضعیت موسسات مالی بهبود نیابد. افزایش نرخ بهره باعث عدم جذابیت اخذ وام از دولت می‌شود و نیز ارزش اوراق بهادار را نیز کم می‌کند. شاخص سهام داوجونز در روز سه‌شنبه ۱۳۵ واحد یا ۱۸/۱درصد به دست آورد و به واحد ۱۱۶۰۳ رسید. شاخص داوجونز در هفته گذشته حداقل ۴۰۰ واحد به دست آورده بود و ترقی روز سه‌شنبه نیز بسیار برای سرمایه‌گذاران مبارک و میمون بود. شاخص استاندارد اند پورز ۱۷ واحد یا ۳۵/۱درصد به دست آورد و به واحد ۱۲۷۷ رسید. شاخص سهام تکنولوژی نزدک هم با اینکه در طول روز نوسان زیادی داشت، سرانجام در پایان روز با ۹۴ واحد یا ۰۷/۱درصد افزایش دفاتر خود را بست و به واحد ۲۳۰۴ رسید. در توکیو، کاهش ارزش ین در مقابل دلار و نیز تنزل ارزش قیمت نفت کارساز بود و به همراه رونق وال‌استریت روز خوبی برای سرمایه‌گذاران توکیو رقم زد. با این همه احتیاط، فوری‌ترین گزینه پیش روی سرمایه‌گذاران توکیو است. قرار است انتشار گزارش درآمد کمپانی‌های ژاپنی از این هفته آغاز شود و خبرهای خوشی برای بازار انتظار ندارد.

افزایش ارزش ین در مقابل دلار بحران اعتبارات که بر اقتصاد آمریکا تاثیر گذاشت و کسادی در بزرگ‌ترین شریک تجاری ژاپن از دلایل بدبینی بازار به نتایج درخشان کمپانی‌های ژاپنی است.به این ترتیب روز سه‌شنبه شاخص سهام نیکی ۱۲۸ واحد یا ۹۷/۰درصد از دست داد و به واحد ۱۳۳۱۳ رسید. در پایان روز سه‌شنبه شاخص در مجموع ۳درصد افزایش یافته بود تا به این ترتیب از سطح واحد ۱۳۰۰۰ فراتر رود. شاخص سهام توپیکس هم با ۱۶ واحد افزایش یا ۲۱/۱درصد به واحد ۱۳۰۳ رسید.در بازار معاملات ارزی نرخ برابری دلار در برابر ین به ازای هر دلار ۳۰/۱۰۷ ین رسید که نسبت به روز سه‌شنبه در نیویورک که هر دلار به ازای ۴۴/۱۰۶ ین معامله شده بود ارزش دلار افزایش نشان می‌داد.نرخ برابری دلار در برابر یورو هم به ازای هر یورو ۵۷۸۳/۱ دلار رسید که نسبت به روز سه‌شنبه در نیویورک که هر یورو به ازای ۵۹۲۳/۱ دلار معامله شده بود ارزش دلار ترقی خوبی نشان می‌داد.