ایسنا - دادگاهی در پاکستان هفته‌ها پس از آن که معمار برنامه‌های تسلیحات هسته‌ای این کشور اشاره کرد، رییس‌جمهور از انتقال تکنولوژی هسته‌ای به کره شمالی آگاه بوده، با صدور حکمی به عبدالقدیرخان اجازه صحبت در مورد برنامه هسته‌ای پاکستان را نداد. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، همسر عبدالقدیرخان، پدر هسته‌ای پاکستان گفت که وی ممکن است علیه حکم دادگاه که براساس آن مجاز به صحبت در باره گسترش تسلیحات هسته‌ای نیست و به نقش وی در افشای سابقه گسترش فن‌آوری هسته‌ای توسط پاکستان پایان دهد، فرجام‌خواهی کند. عبدالقدیرخان از سال ۲۰۰۴ تاکنون زمانی که مسوولیت افشای اسرار هسته‌ای را به کشورهایی از جمله لیبی و کره شمالی بر عهده گرفت، عملا در بازداشت خانگی بوده است. اما وی اخیرا با اعلام این که ارتش پاکستان حداقل از یک مورد گسترش تسلیحات هسته‌ای در سال ۲۰۰۰ آگاه بوده است، برای پایان دادن به حبس خود سخت در تلاش بوده است. پرویز مشرف، رییس‌جمهور پاکستان سریعا این ادعای قدیرخان را رد کرد.

دادگاه عالی اسلام‌آباد که بر اساس دادخواست وکیل عبدالقدیرخان حکم کرده است، عنوان داشت باید به این دانشمند ۷۲ ساله اجازه داده شود با دوستان و خویشاوندان نزدیک خود که سابقه امنیتی ندارند، دیدار کند.

اما سردار محمد اسلام، قاضی این پرونده همچنین عنوان داشت:‌ عبدالقدیرخان حق هیچ‌گونه اظهارنظر در باره مسائل تسلیحات هسته‌ای با کانال‌های تلویزیونی، خبرنگاران و رسانه‌ها چه چاپی و الکترونیکی را ندارد.

اسلام در یک دستور کتبی همچنین عبدالقدیرخان را از صحبت در مورد گسترش سلاح‌های هسته‌ای با دوستان یا خانواده‌اش منع کرد. همسر قدیرخان گفت که وی و همسرش از این حکم ناامید شده‌اند. هندرنیا خان، همسر عبدالقدیرخان گفت که همسرش این حکم را ممنوعیت کامل از صحبت با خبرنگاران می‌داند.

وی پیش‌بینی کرد این حکم برای عبدالقدیرخان آزادی بیشتری به ارمغان نخواهد آورد، زیرا عوامل اطلاعاتی که وی را زیر نظر دارند می‌توانند مانع از انجام هر کاری به دلایل امنیتی شوند. به گفته هندرنیا هم اکنون، فقط شش «دوست قدیمی» به همراه پسر و دختر قدیرخان در لیست افرادی هستند که مجاز به دیدار با وی هستند. مقامات پاکستانی اصرار دارند که مغز متفکر برنامه هسته‌ای پاکستان، رسما تحت بازداشت خانگی نیست، اما برای امنیت خود وی و برای جلوگیری از استفاده دیگران از دانش اسرار دولتی‌اش به محدودیت‌هایی نیاز است. یک وکیل دولتی از این حکم دادگاه احساس رضایت کرد و عنوان داشت: این حکم می‌تواند درخواست‌ها برای آزادی قدیرخان را کمتر کند. احمر بیلال صوفی، وکیل دولتی می‌گوید، دادگاه عالی اسلام‌آباد مطمئنا به دکتر قدیرخان آسودگی خیال محسوسی بخشیده است و این منعکس‌کننده خواست مردم پاکستان است.