قاتل بالکان به دام افتاد

گروه بین‌الملل - رادوان کارادزیچ رهبر صرب‌های بوسنی هرزگوین در جریان جنگ‌های داخلی دهه ۹۰ میلادی در این منطقه که به مدت بیش از یک دهه فراری بود، دوشنبه شب در صربستان دستگیر شد. به این ترتیب بزرگ‌ترین جنایتکاری که از سوی دادگاه لاهه تحت تعقیب قرار گرفته بود، به دام افتاد. کارادزیچ در شرایطی توسط نیروهای امنیتی صربستان دستگیر شد که هشت روز قبل یک منبع آگاه در سیا خبر داده بود که او هنوز زنده است و در صربستان حضور دارد. دولت صربستان بلافاصله او را تحویل دادگاه لاهه واقع در کشور هلند داد.

رادوان کارادزیچ متهم است که رهبری نسل‌کشی مسلمانان بوسنی هرزگوین را برعهده داشته است.

تنها در یک مورد پس از سقوط شهر سربرنیتسا، کارادزیچ و سربازانش ۷هزار و ۵۰۰ مسلمان را در این شهر قتل عام کردند.

جنگ داخلی بوسنی که از سال ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۵ میلادی در جریان بود، به کشته شدن ده‌ها هزار مسلمان منجر شد.

این جنگ در سال ۱۹۹۶ و پس از امضای موافقتنامه صلح دیتون متوقف شد.

از آن زمان به این سو، رادوان کارادزیچ ناپدید شد و بسیاری از دستگاه‌های اطلاعاتی غربی در تعقیب او بودند. به گفته مقامات صربستان او در طول این سال‌ها بین صربستان و دیگر مناطق بالکان در تردد بوده است.

دستگیری این جنایتکار جنگی با واکنش‌های جهانی روبه‌رو شد. سرژه برامرتس، دادستان کل دادگاه لاهه در جریان پرونده یوگسلاوی سابق از بازداشت رادوان کارادزیچ به عنوان یک گام بلند نام برد.

وی به مقام‌های امنیتی و نیروهای ویژه این کشور برای دستگیری این جنایتکار تبریک گفت. به گفته او، این دستگیری برای قربانیان جنگ در بوسنی و عدالت جهانی بسیار اهمیت دارد. دادستان دادگاه لاهه همچنین گفت: او متهم است علاوه بر کشتار انسان‌ها از صلح‌بانان سازمان ملل به عنوان سپر انسانی استفاده کرده است.

بان‌کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل نیز با استقبال از دستگیری رادوان کارادزیچ آن را لحظه‌ای تاریخی در زمینه اجرای عدالت توصیف کرد. در همین حال سخنگوی سازمان ملل از بازداشت رادوان کارادزیچ ابراز خرسندی کرده و آن را به قربانیان و دست‌اندرکاران دستگیری او تبریک گفت.

خاویر سولانا مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز با استقبال از دستگیری رادوان کارادزیچ گفت که این بازداشت می‌تواند فرآیند الحاق صربستان به اتحادیه اروپا را تسهیل کند.

تاکنون اظهارات رادوان کارادزیچ پس از دستگیری منتشر شده است اما منابع صرب از قول وی نقل کرده‌اند که او اتهامات وارده به خود را رد کرده است. تحلیل‌گران عقیده دارند که با دستگیری رادوان کارادزیچ دادگاه جنایات جنگی لاهه در خصوص یوگسلاوی سابق به پایان کار خود نزدیک می‌شود. هر چند راتکو ملادیچ معاون کارادزیچ همچنان فراری است.