گروه بین‌الملل- هایله منکریوس، فرستاده سازمان ملل در گفت‌وگوهای زیمبابوه می‌گوید، حزب حاکم زیمبابوه و مخالفان به زودی توافق‌نامه‌ای امضا خواهند کرد. به گزارش بی‌بی‌سی فرستاده سازمان ملل هایله منکریوس می‌گوید: طرفین مذاکرات بحران سیاسی زیمبابوه در همین چارچوب به توافق نزدیک شده‌اند و احتمالا در روزهای آینده توافق‌نامه مشترک را امضا می‌کنند. این توافق‌نامه قرار بود هفته قبل امضا شود اما چانگیرای رهبر مخالفان زیمبابوه از امضای آن شانه خالی کرد.

طرفین هنوز بر سر انتخابات پارلمان که هر دو طرف مدعی پیروزی در آن هستند نتوانسته‌اند به توافق برسند و چانگیرای و حزب وی آرای بیشتری در انتخابات پارلمان به دست آوردند اما دولت معتقد است آنها حد نصاب لازم برای پیروزی را کسب نکرده بودند از این رو باید در دور دوم انتخابات شرکت می‌کردند. فرستاده سازمان ملل در این مذاکرات گفت: دو طرف بر سر پیش‌نویس یک یادداشت‌تفاهم به توافق رسیده‌اند که مقدمات را برای مذاکره مستقیم طرفین آماده می‌سازد. وی گفت هر دو نفر یعنی رابرت موگابه و رهبر حزب مخالف چانگیرای باید این سند را برای روشن شدن راه مذاکرات مستقیم امضا کنند.

مورگان چانگیرای رهبر حزب مخالف هنوز برای موافقت با مذاکره مستقیم با رابرت موگابه شرایطی دارد و گفته است تا آن شرایط مهیا نشود گفت‌وگوی مستقیم با موگابه را آغاز نخواهد کرد. چانگیرای خواستار توقف خشونت علیه طرفدارانش و آزادی زندانیان سیاسی شده است. با این همه سخنگوی حزب دموکراتیک گفت آنها انتظار دارند که این یادداشت‌تفاهم در هفته جاری امضا شود.