ایسنا- دولت هندوستان دیروز یک روز پیش از رای عدم اعتماد دوباره پارلمان، در تلاش برای تقویت موضعش در مورد قرارداد مناقشه‌برانگیز هسته‌ای با واشنگتن، به سختی تلاش کرد تا حمایت احزاب حاضر در پارلمان را جلب کند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، در صورتی که ائتلاف مان‌موهان سینگ، نخست وزیر هندوستان امروز رای اعتماد پارلمان را بدست نیاورد، دولت هندوستان سقوط خواهد کرد و انتخابات زودهنگام برگزار خواهد شد.

هم‌‌پیمانان سینگ و اپوزیسیون سخت در تلاش بودند تا حتی حمایت احزاب بسیار کوچک را که فقط چند کرسی در پارلمان دارند به‌دست آورند و احتمالا کمترین اختلاف نتیجه‌ این رای‌گیری را مشخص خواهد کرد. این رقابت آن قدر تنگاتنگ است که دولت اجازه داده حتی شش عضو پارلمان نیز که در زندان به سر می‌برند، رای بدهند. در همین حال اپوزیسیون هزینه پروازهای چارتر را پرداخت می‌کند تا قانون‌گذاران بیمار حزب خود را به داخل کشور آورد. در صورتی که دولت سقوط کند، توافقنامه هسته‌ای هند و آمریکا تقریبا به طور حتم متوقف خواهد شد. این قرارداد در سال ۲۰۰۵ به امضا رسید، اما به دلیل مناقشات زیاد، تایید نشده است. اپوزیسیون هند معتقد است، می‌تواند با تکیه بر خشم و عصبانیت مردم از وضعیت اقتصادی پیروز انتخابات زودهنگام شود.

در صورتی که تمام اعضای پارلمان امروز رای دهند، دولت به ۲۷۲ رای نیاز خواهد داشت تا از این رای‌گیری سربلند بیرون آید، اما اگر شکست بخورد، انتخابات زودهنگام پیش از ژانویه سال ۲۰۰۹ برگزار خواهد شد.

دولت ائتلافی هندوستان به رهبری حزب سونیا گاندی، مدعی است از حمایت ۲۹۰ عضو پارلمان برخوردار است و می‌تواند در سال آخر تصدی خود نیز بر سر قدرت باقی بماند.

اما احزاب چپ‌گرا از جمله حزب ناسیونالیست هندوی بهاراتیا جاناتا، نیز از پیروزی خود مطمئن هستند و ادعا کرده‌اند، دولت به اعضای بی‌طرف پارلمان مقادیر قابل توجهی رشوه داده است.