بزرگ‌ترین بانک مسکن آمریکا ورشکسته شد

دارایی‌های بانک ایندی مک از سوی نهادهای قضایی فدرال مسدود شده و فعالیت‌های بانکی آن به حالت تعلیق درآمد . گروه بین‌الملل- بانک ایندی‌مک ایالات متحده که یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های این کشور و بزرگ‌ترین ارائه‌دهنده وام‌های مسکن در این کشور است، رسما اعلام ورشکستگی کرد.

دارایی‌های این بانک از سوی نهادهای قضایی فدرال مسدود شده و فعالیت‌های بانکی آن به حالت تعلیق درآمدند. این ورشکستگی پس از آن اتفاق افتاد که بانک ایندی‌مک که مقر آن در کالیفرنیا است، نتوانست از عهده بازپرداخت سپرده مشتریان که برای دریافت سرمایه خود مراجعه کرده بودند، برآید. به گزارش بی‌بی‌سی ایندی‌مک دومین نهاد مالی بزرگ تاریخ ایالات متحده است که ورشکسته می‌شود.

ورشکستگی بانک‌ها و موسسات مالی پرداخت‌کننده وام مسکن پس از آن شدت می‌گیرد که قیمت مسکن در ایالات متحده رو به کاهش گذاشت. براساس آمارهای رسمی، ساخت‌وساز در ایالات متحده به پایین‌ترین حد خود در ۱۷سال اخیر رسیده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، میزان ساخت مسکن جدید نسبت به سال ۲۰۰۶ حدود ۶۰درصد کاهش داشته است. همچنین شاخص ملی قیمت مسکن نیز در طول سال ۲۰۰۸ میلادی ۱/۱۴درصد سقوط کرده است.

این کاهش موجب شده است تا مالکان خانه‌ها تمایلی به فروش خانه‌های خود نداشته باشند و بسیاری که برای سود بیشتر خانه‌ها را با وام های سنگین بانکی خریداری کرده‌اند، نتوانند خانه‌ها را با سود بفروشند و به این ترتیب از عهده بازپرداخت وام خود برنیایند.

بانک ایندی‌مک پس از آن ورشکسته شد که سهام دو شرکت بزرگ ارائه‌دهنده وام‌های اعتباری یعنی فردی‌مک و فانی می نیز در وال‌استریت به میزان ۵۰درصد سقوط کرد. با ورشکستگی بانک ایندی‌مک ایالات متحده بار دیگر نگرانی‌ها در خصوص بازگشت بحران اعتبارات در این کشور افزایش یافته است.

دفتر نظارت بر چگونگی اداره موسسات مالی آمریکا موسوم به OTS اعلام کرد: بانک ایندی‌مک به دلیل بحران نقدینگی دچار ورشکستگی شده است.

صاحبان حساب در ۱۱ روز گذشته مبلغ یک میلیارد و ۳۰۰میلیون دلار را از حساب‌های خود خارج کرده‌اند. روند خارج کردن پول از این بانک همچنان ادامه یافت تا اینکه روز جمعه ایندی‌مک دیگر قادر به پرداخت مطالبات مشتریان خود نبود.

مدیران ایندی‌مک کلیه عملیات بانکی خود را به سازمان فدرال بیمه سپرده‌های بانکی (FDIC) واگذار کرده و سلب مسوولیت کردند. این درست به معنی اعلام ورشکستگی است. هم‌اکنون FDIC در تلاش است تا برای فروش ایندی‌مک مشتری مناسب پیدا کند.

بانک ایندی‌مک به دو موسسه فردی مک و فانی می وام مسکن داده بود و آنها با شرایط متفاوت این وام را در اختیار افرادی قرار دادند که از اعتبار بانکی کافی برخوردار نیستند. بحران مسکن در ایالات متحده سبب شد تا مشتریان فردی مک و فانی می نتوانند وام‌های خود را پرداخت کنند و در نتیجه این دو شرکت نیز از بازپرداخت طلب خود به بانک ایندی‌مک بازماندند.

بحران بازار مسکن در ایالات متحده از اواسط سال ۲۰۰۵ آغاز شد و هم‌اکنون نیز ادامه دارد. این بحران تاکنون ۵ موسسه ارائه‌دهنده وام‌های اعتباری مسکن را به ورشکستگی کشانده و بانک‌های بزرگی همچون سیتی‌گروپ و مریل لینچ را با زیان‌های سنگین روبه‌رو ساخته است. ایندی مک بزرگ‌ترین بانک آمریکایی است که وام مسکن را ارائه می‌کرد.