دنیای اقتصاد - روز گذشته با افزایش شدید بهای هر اونس طلا برای فروش فوری در بازارهای جهانی، نرخ سکه بهار آزادی با 7هزار تومان افزایش به 220هزار تومان رسید، سکه طرح قدیم نیز با 5هزار تومان رشد به 240هزار تومان رسید، نیم سکه و ربع سکه نیز به ترتیب با 4هزار تومان ویک‌هزار تومان افزایش نرخ به 112هزار تومان و 57هزار تومان رسیدند.

نفت باز هم رکورد زد
گروه بین‌الملل- در روزی که معامله‌گران نفتی در بورس لندن شاهد نوسانات دامنه بلند قیمت نفت بودند، طلای سیاه رکورد دیگری از خود بر جای گذاشت.
آزمایش موشک‌های شهاب سه و موشک زیر سطحی دریایی ایران که نفت را در طول ۳روز از ۱۳۶دلار به ۱۴۶دلار رسانده بود، همچنان نقل محافل رسانه‌ای و سیاسی در جهان هستند و همچنان موثرترین عامل تغییر جو روانی حاکم بر بازار حساس نفت‌خام.
دیروز با افزایش 90/2دلاری، هر بشکه نفت وست‌تگزاس اینترمدیت به رکورد جدید قیمت دست پیدا کرده و 27/147دلار دادوستد شد. نفت‌خام وست‌تگزاس دیروز روز پرنوسانی را پشت‌سر گذاشت و در یک بازه شش دلاری نوسان کرد. در همین حال نفت برنت دریای شمال نیز با جهشی 39/2دلاری روبه‌رو شده و به قیمت 5/147دلار دادوستد شد. در همین حال اعتصاب سراسری کارگران شرکت نفتی پتروبراس برزیل نیز از دیگر عواملی بود که به افزایش قیمت نفت در امروز کمک کرد. این کارگران اعلام کرده‌اند در اعتراض به کمی دستمزد خود 5روز اعتصاب خواهند کرد. پتروبراس روزانه 8/1میلیون بشکه نفت تولید می‌کند. همچنین سیگنال‌هایی که می‌توانند به کاهش بیشتر ارزش دلار در برابر یورو و ین منجر شوند نیز از عوامل افزایش قیمت نفت عنوان شده‌اند. دبیرخانه اوپک نیز دیروز از افزایش 52سنتی قیمت نفت این سازمان خبر داد و بهای هر بشکه نفت این کارتل را 68/133دلار گزارش کرد.