ایسنا - مذاکرات کره شمالی دیروز پس از یک «آغاز خوب»، وارد روز دوم خود شد. در همین حال نمایندگان حاضر در این مذاکرات در پی دستیابی به توافقی بر سر چگونگی تایید اطلاعات پیونگ یانگ در مورد برنامه‌های اتمی‌اش هستند. به گزارش خبرگزاری فرانسه از پکن -پایتخت چین-‌ کریستوفر هیل، مذاکره‌کننده آمریکا در مذاکرات شش جانبه خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی، پس از اتمام روز آغازین مذاکرات که همچون یک ماراتن بود، به طور محتاطانه‌ از این روند ابراز خوشبینی کرد.

هیل پس از نیمه شب به خبرنگاران گفت: در کل فکر می‌کنم روند مذاکرات آغاز خوبی داشت، اما معتقدم تلاش برای مذاکره در مورد پروتکل واقعی تایید؛ یعنی اطلاعات در برنامه هسته‌ای کره شمالی خیلی مهم است.

نمایندگان شش کشور مذاکره‌کننده، این مذاکرات را مفید و با نتیجه بیشتر توصیف کردند. وو داوی، نماینده ارشد چین و رییس این مذاکرات، گفت: اهداف ما باید تبدیل انتظارات طرفین به یک اتفاق نظر جدید و تبدیل خواست‌ها به سرعت و شتاب در مذاکرات باشد. اما در این مذاکرات کافی بودن اعلام برنامه‌های هسته‌ای پیونگ یانگ و جزئیات چگونگی تایید آن از جمله موارد مورد مخالفت در میان مذاکره‌کنندگان بود.

انتظار می‌رود این مذاکرات امروز به پایان رسد. هیل افزود: ما اساسا مثلا در مورد این حقیقت که لازمه تایید برنامه‌های هسته‌ای کره‌ِ شمالی شامل دیدار از مکان‌های غنی‌سازی اورانیوم و بررسی مدارک و مصاحبه‌ها است، گفت‌وگو می‌کنیم. هدف اصلی، کار بر روی پروتکل تایید برنامه‌ها است.

وی همچنین عنوان داشت: یکی دیگر از موارد اصلی مورد بحث، انتقال کمک انرژی به کره شمالی خواهد بود.

بر اساس توافقنامه خلع سلاح هسته‌ای، کره شمالی در ازای منهدم کردن تاسیسات تولید پلوتونیوم و متوقف کردن فعالیت‌های هسته‌ای‌اش معادل یک میلیون تن نفت به عنوان سوخت دریافت خواهد کرد.

اما یک سخنگوی وزارت خارجه کره شمالی در آستانه آغاز مذاکرات اعلام کرد؛ اگر چه ۸۰‌درصد از تاسیسات یانگ بیون منهدم شده است، اما تنها ۴۰‌درصد از کمک وعده داده شده انرژی تاکنون به پیونگ یانگ داده شده است.

هیل افزود: امیدوار خواهیم بود در مورد کمک اقتصادی و انرژی برای کره شمالی صحبت کنیم.