گروه بین‌الملل - سازمان کشورهای تولیدکننده نفت اوپک گفت: تقاضای جهانی برای نفت به دلیل تمایل مردم در کشورهای در حال توسعه به خرید اتومبیل تا سال ۲۰۳۰ حدود ۵۰درصد افزایش خواهد یافت.

به گزارش بی‌بی‌سی، اوپک در گزارش چشم‌انداز جهان در سال ۲۰۰۸ اعلام کرد: ذخایر نفت و نیز شیوه‌های جدید اکتشاف و استخراج نفت به آنها امکان می‌دهد تا عرضه نفت را با تقاضا هماهنگ کنند. اوپک همچنین گفت: عامل اصلی افزایش قیمت نفت در ماه‌های اخیر،ضعف ارزش دلار و نه محدودیت عرضه آن است.

منتقدان و به ویژه کشورهای ثروتمند می‌گویند امتناع اوپک از افزایش صادرات دلیل اصلی ترقی شدید قیمت نفت است.

اوپک در توضیح عدم افزایش تولید نفت گفت: در سال‌هایی که قیمت نفت پایین بوده است، آنها سرمایه‌گذاری کمی در بخش نفت کرده بودند و به همین دلیل این موضوع باعث شده است که امکانات افزایش تولید در کشورهای تولید کننده برای پاسخ به افزایش تقاضا به ویژه تقاضای چین برای نفت میسر نباشد.

در این گزارش تاکید شده است که قیمت پایین نفت برای تولید کنندگان نفت خوب نیست و در درازمدت به ضرر مصرف‌کنندگان نفت هم هست.

پس از این گزارش عبدا... بدری، دبیر کل اوپک گفت: اوپک بسیار بیشتر از حد متعارف نفت به بازار تزریق کرده است با این همه آنها در اجلاس آینده سازمان که در ماه سپتامبر برگزار می‌شود نیز درباره میزان تولید و صدور نفت تجدیدنظر می‌کنند.

سازمان کشورهای تولیدکننده نفت در گزارش خود آورده است: تقاضا برای نفت تا سال ۲۰۱۰ حدود ۳۱میلیون بشکه در روز کاهش خواهد یافت.