احتمال اقدام نظامی روسیه علیه سپر موشکی آمریکا

گروه بین‌الملل - روسیه بلافاصله نسبت به عقد قرارداد استقرار بخشی از سامانه سپر دفاع موشکی ایالات‌متحده در جمهوری چک واکنش نشان داده و آن را محکوم کرد. این پاسخ و واکنش منفی در حالی عنوان شده است که تحلیلگران آن را شدیدتر از آنچه پیش‌بینی می‌شد ارزیابی کرده‌اند، مسکو دیروز در بیانیه‌ای صریح اعلام کرد که به این سپر موشکی واکنش نظامی نشان خواهد داد. وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: اگر سپر ضدموشکی ایالات‌متحده در نزدیکی مرزهای ما مستقر شود ما نیز مجبور خواهیم شد نه از مجاری دیپلماتیک بلکه از طریق نظامی به آن پاسخ دهیم.

قرارداد سپر موشکی بین چک و ایالات‌متحده یک روز پس از آن امضا شد که روسای جمهوری روسیه و آمریکا در حاشیه اجلاس سران هشت کشور صنعتی با یکدیگر دیدار کردند و دیمیتری مدودف برای آخرین بار نارضایتی روسیه را از استقرار این سپر موشکی به اطلاع جورج بوش رییس‌جمهوری ایالات‌متحده رسانید.

وزارت خارجه روسیه در بیانیه خود گفت: موضع روسیه کاملا روشن است. ما مخالف پروژه سپر موشکی آمریکا در منطقه هستیم که می‌تواند ثبات و امنیت را نه فقط در کل اروپا بلکه در کل جهان تضعیف کند. روسیه در ادامه با اظهار تاسف فراوان گفت: باعث ناامیدی است که طرح پیشنهادی ما در مورد ساخت یک سیستم واقعی امنیت جمعی در برابر تهدیدهای موشکی نادیده انگاشته شده است.

روسیه پیش از این پیشنهاد داده بود تا دو کشور از یک سیستم راداری مشترک برای سپر موشکی استفاده کنند. روسیه عقیده دارد آمریکا از رادار جمهوری چک برای کنترل روسیه استفاده خواهد کرد.

در این بیانیه تصریح شده است: مسکو هیچ شکی ندارد که طرح استراتژیک آمریکا می‌تواند برای تضعیف پتانسیل بازدارندگی ما استفاده شود. قابل‌فهم است که طرف روسی در چنین وضعیتی برای جبران ایجاد چنین تهدید بالقوه علیه امنیت ملی خود دست به اقدامات کافی خواهد زد، اما این انتخاب ما نیست.

وزارت خارجه روسیه خاطرنشان کرد: به تمام حرف‌های ما گوش داده شد اما به هیچ وجه لحاظ نشد. افزون‌بر این باعث تاسف است که به‌رغم تماس‌های ایجادشده از جمله در سطح بالا که در جریان آن طرح‌های طرف آمریکایی در ارتباط با تضمین اینکه از این منطقه علیه روسیه استفاده نخواهد شد، ما مجبوریم تصریح کنیم که پیشرفت واقعی وجود نداشته است. برخلاف این اقدامات پیشنهادی، شفاف‌سازی و کنترل بر این ایستگاه که می‌توانست تا حدودی نگرانی روسیه را کم کند از سوی طرف آمریکایی با بی‌توجهی روبه‌رو شد.

سخنگوی عالی‌رتبه وزارت امور خارجه روسیه گفت: موافقت در مورد استقرار اجزای دفاع ضدموشکی آمریکایی در خاک چک که توسط آمریکا و چک امضا شد تضمین امنیت جهانی و اروپا را دشوار می‌کند. اقدامی که از پیش اعلام شده بود که از نظر ما امنیت جامعه اروپایی را افزایش نمی‌دهد، انجام شد. همچنین مشکلات امنیت در سطح جهانی نیز بیشتر شد.