تابو امبکی به دنبال راه‌حلی برای بحران زیمبابوه

گروه بین‌الملل- تابو امبکی، رییس‌جمهور آفریقای جنوبی، مامور گفت‌وگو با رابرت موگابه رییس‌جمهور زیمبابوه و اعضای حزب مخالف شده است. به گزارش بی‌بی‌سی، امبکی ریاست گروه مذاکره‌کننده درباره بحران زیمبابوه را برعهده دارد و سعی کرده است تا موگابه را به تشکیل دولت اتحاد ملی متقاعد کند، اما مورگان چانگیرای رهبر حزب مخالف که مدعی است برنده انتخابات ریاست‌جمهوری در ماه مارس بوده، از مذاکره با امبکی خودداری کرده است.

وی معتقد است حزب حاکم در انتخابات تقلب کرده است، فیلمی که تقلب در انتخابات را نشان می‌دهد طی روزهای اخیر منتشر شده است. این فیلم نشان می‌دهد که ماموران زندان به اجبار وادار شده‌اند تا به نفع موگابه رای دهند.

تابو امبکی پس از این مذاکرات قصد دارد به ژاپن سفر کند و با رهبران گروه هشت دیدار کند.

سخنگوی کاخ سفید گفت، رهبران هشت کشور صنعتی قویا موگابه و انتخابات اخیر در زیمبابوه را محکوم می‌کنند. تابو امبکی هم قبل از سفر به ژاپن به خبرنگاران گفت، همه کسانی که در این گفت‌وگوها شرکت می‌کنند باید برای پیدا کردن راه‌حلی، کاملا انعطاف به خرج دهند، ما احتیاج به راه‌حل سریعی برای حل این بحران داریم.

حزب تغییر دموکراتیک به رهبر چانگیرای در انتخابات پارلمانی ماه مارس اکثریت را به دست آورد، اما دولت بی آنکه نتایج اولیه انتخابات را اعلام کند، گفت که آرای حزب مخالف برای برنده شدن در انتخابات کافی نبوده است و به این ترتیب انتخابات را به دور دوم کشاند.

چانگیرای از دور دوم انتخابات کنار کشید و رابرت موگابه در انتخاباتی بی‌رقیب برنده شد.

در پی کنار کشیدن چانگیرای، کشورهای غربی این اقدام رابرت موگابه را محکوم کردند و تحریم‌های سخت را بر این کشور پیشنهاد کردند. در آخرین اقدام کمپانی نفتی شل اعلام کرده است فعالیت خود را در این کشور متوقف خواهد کرد.