بررسی دستور کار اجلاس گروه هشت در دیدار بوش و فوکودا

گروه بین‌الملل - جورج بوش، رییس‌جمهوری ایالات متحده دیروز وارد توکیو شده و مورد استقبال یاسو فوکودا، نخست وزیر ژاپن قرار گرفت. وی برای شرکت در اجلاس سالانه سران هشت کشور صنعتی به این کشور سفر کرده است.

وی در دیدار دیروز خود با نخست‌وزیر ژاپن به بررسی دستور جلسه اجلاس امسال گروه هشت پرداخت. با این حال بوش علاوه بر هماهنگ کردن اجلاس گروه هشت باید افکار ژاپنی‌ها را در مورد مسائلی همچون کره‌شمالی بازسازی کند. ژاپن از بازیگران کلیدی در مذاکرات شش‌جانبه بود که به عقد توافقنامه خلع سلاح هسته‌ای کره‌شمالی انجامید. اما اکنون از کمک اقتصادی به کره‌شمالی خودداری می‌کند. دولت توکیو خواهان مشخص شدن سرنوشت اتباع این کشور است که در دهه ۸۰ میلادی به وسیله کره‌شمالی ربوده شده‌اند.

ژاپن در زمان صدارت شینزوآ نسبت به برداشته شدن نام کره‌شمالی از فهرست کشورهای حامی تروریسم اعتراض کرد. با این حال ایالات متحده که در مسیر مناسبی برای خلع سلاح هسته‌ای کره‌شمالی و برقراری روابط با این کشور قرار گرفته است، می‌کوشد تا دولت ژاپن را از خواسته‌هایش منصرف کند.

جورج بوش و فوکودا دیروز بلافاصله به جزیره هوکایدو پرواز کردند تا آماده شرکت در اجلاس امروز سران گروه هشت شوند. همزمان با ورود این دو نفر تظاهراتی‌ در هوکایدو در گرفت که در جریان آن دست‌کم ۴ نفر کشته شدند. بوش به اطلاع فوکودا رسانید که قصد دارد تحریم‌های پیونگ یانگ را برداشته و نام این کشور را به طور کامل از فهرست حامیان تروریسم بردارد.

در همین حال گفته می‌شود که در خلال مسائل جاری اجلاس سران گروه هشت همچون مساله امنیت انرژی، بحران غذا و موضوع کمک به کشورهای فقیر آفریقا، موضوع انتخابات زیمبابوه و راه‌های ایجاد وحدت ملی در این کشور نیز مطرح شود. مورگان چانگیرای، رهبر مخالفان و رابرت موگابه، رییس‌جمهوری زیمبابوه هرگونه گفت‌و‌گو را تحت شرایط کنونی رد کرده‌اند.

اجلاس ۲۰۰۸ سران گروه هشت در اقامتگاه تفریحی تویاکو در کوهستان‌های جزیره هوکایدو برگزار خواهد شد. هزاران پلیس، امنیت این اجلاس را برعهده دارند.