لبنان به تشکیل دولت نزدیک‌تر شد

گروه بین‌الملل- فواد سینیوره نخست‌وزیر لبنان شنبه شب در ضیافت شامی به همراه میشل عون رهبر جریان آزاد ملی لبنان شرکت کرد. وی پس از خروج از این ضیافت شام از توافق با میشل عون بر سر ترکیب وزارتخانه‌ها خبر داد. با این وجود فواد سینیوره در کنفرانس خبری زمان تشکیل دولت را اعلام نکرد. انتظار می‌رود تشکیل دولت لبنان رسما امروز اعلام شود. میشل عون اصلی‌ترین مخالف در روند تشکیل دولت بود. جریان آزاد ملی، چهار وزیر در ترکیب کابینه خواهد داشت. نخست‌وزیر لبنان گفت که در دیدارش با میشل عون بر سر آنکه چه وزارتخانه‌هایی به جریان آزاد ملی خواهد رسید توافق کرده است و توانسته نظر او را جلب کند.

وی بدون آن‌که به زمان مشخصی اشاره کند گفت: از این لحظه به بعد ساعت تشکیل دولت بسیار نزدیک است و ما به زودی تشکیل دولت را به طور رسمی اعلام می‌کنیم.

با این حال فواد سینیوره در بین سخنان خود از عبارت «توافق اولیه» بر سر پست‌های وزارتی با گروه‌ های سیاسی خبر داد. این عبارت می‌تواند نشان از عدم‌توافق نهایی باشد. عدم‌توافقی که تشکیل دولت وحدت ملی در لبنان را باز هم به تاخیر خواهد انداخت. سینیوره علت تاخیر را تلاش برای اجماع روی تمامی اسامی، بین گروه‌های سیاسی لبنان عنوان کرد.

در همین حال وی اشاره کرد که گروه‌هایی مانند حزب‌ا... و حزب امل هنوز نام وزرای خود را به سینیوره ارائه نکرده‌اند. تاخیر در دریافت این اسامی نیز می‌تواند مانعی در راه اعلام تشکیل دولت وحدت ملی باشد.

رییس جمهور لبنان نیز پست وزارت دفاع را به الیاس المر، وزیر کنونی دفاع خواهد داد. پست وزارت کشور نیز از آن مارونی‌ها یعنی «میشل تابت» یا «زیاد بارود» از اعضای کمیته ملی قانون انتخابات خواهد بود و فواد سینیوره نیز وزارت دارایی را همچنان حفظ خواهد کرد.

منابع نزدیک به سینیوره گفته‌اند وزارت کار نیز از آن حزب‌ا... لبنان خواهد بود.

در همین حال سینیوره قرار است در جریان دیدارش با میشل سلیمان، رییس‌جمهور لبنان به اعلام تشکیل دولت بپردازد.

این در حالی است که منابع سیاسی لبنان اعلام کرده‌اند احتمالا تشکیل دولت تا روز دوشنبه اعلام خواهد شد.

در همین حال گزارش شد اختلافات میان شخصیت‌های مسیحی گروه ۱۴ مارس در زمینه توزیع پست‌های وزارتی، مانع از اعلام تشکیل دولت در روز شنبه شد.

این در حالی است که یک مقام نزدیک به نخست‌وزیر لبنان به روزنامه الشرق‌الاوسط گفت: هیچ اختلافی میان جریان اکثریت وجود ندارد، بلکه آنها در زمینه میزان حضور و هویت نمایندگان گروه ۱۴ مارس در دولت جدید با یکدیگر به بحث و بررسی پرداختند.

در همین حال حسین خلیل، معاون سیاسی دبیرکل حز‌ب‌ا... لبنان بعد از دیدار با نبیه بری اعلام کرد: زمان تشکیل دولت جدید بسیار نزدیک شده است و ما آمادگی خود را برای چشم‌پوشی از بخشی از سهم خود در دولت اعلام کردیم.