گروه بین‌الملل - سران کشورهای عضو پیمان مرکوسور در آمریکای لاتین قوانین مهاجرت اتحادیه اروپا را محکوم کردند. سران کشورهای آمریکای لاتین در آخرین روز اجلاس سالانه خود که در آرژانتین برگزار شد، سیاست‌های اتحادیه اروپا را در خصوص مهاجرت به باد انتقاد گرفتند. هوگو چاوز رییس‌جمهوری ونزوئلا - از کشورهای مهم آمریکای لاتین- خطاب به سران مرکوسور گفت: قوانین اروپایی همان بربریت قانومند شده است. براساس قوانین جدید مهاجرت در اروپا تا پنج سال امکان اخراج مهاجران به هر دلیل لحاظ شده است. هوگو چاوز گفت: چنین قوانینی اجازه زندگی آزادانه و برنامه‌ریزی را برای آینده به انسان‌ها نخواهد داد.

لوییز داسیلوا، رییس‌جمهوری برزیل نیز با گنگ خواندن این قانون خواستار تغییرات اساسی در آن شد. در همین حال سران عضو پیمان مرکوسور در اجلاس خود مساله افزایش قیمت‌ جهانی غذا را بررسی کردند. افزایش قیمت غذا در جهان کشورهای کوچک آمریکای لاتین را با خطر گرسنگی روبه‌رو کرده است. اوامورالس رییس‌جمهوری بولیوی خواستار اتخاذ تدابیری برای کاهش قیمت جهانی غلات شد. ذرت و گندم قوت غالب کشور بولیوی را تامین می‌کند. مورالس در سخنان خود در اجلاس مرکورسور از سیاست تولید سوخت‌های زیستی با استفاده از غلات انتقاد کرد و گفت: مزارع در حال تغییر برای کشت غلات علوفه‌ای هستند و این باعث افزایش گرسنگی می‌شود.

اجلاس مرکوسور همچنین مساله جدایی‌طلبی در بولیوی را بررسی کرد. پیمان مرکوسور یک پیمان اقتصادی است که میان هفت کشور آمریکای لاتین بسته شده است. ونزوئلا قصد دارد با گسترش این پیمان مانع توسعه پیمان تجارت آزاد ایالات‌متحده در آمریکای لاتین شود.