گروه بین‌الملل - پیتر ماندلسون، رییس کمیسیون تجاری اتحادیه اروپا، نیکولا سارکوزی، رییس‌جمهور فرانسه را متهم کرد که جایگاه وی را در گفت‌و‌گوهای جهانی تضعیف کرده است.به گزارش بی‌بی‌سی، ماندلسون این سخنان را پس از آن ایراد کرد که سارکوزی وی را متهم کرد که قراردادهای تجاری را به اتحادیه اروپا تحمیل کرده است که موجب نابودی کسب‌وکار در اتحادیه اروپا می‌شود. سارکوزی همچنین گفته است، پیتر ماندلسون یکی از دلایل رای «نه» ایرلندی‌ها به پیمان لیسبون است. فرانسه ریاست‌دوره‌ای اتحادیه اروپا را که شش ماهه است، از روز سه‌شنبه به دست گرفته است. ماندلسون در مصاحبه با بی‌بی‌سی گفت، او خیلی شگفت‌زده شده است که رییس‌جمهور فرانسه او را مقصر رای «نه» ایرلندی‌ها می‌داند. وی افزود: سخنان سارکوزی باعث شد که موقعیت و جایگاه من در مذاکرات جهانی تجارت تضعیف شود؛ این موضوع خیلی ناراحت‌کننده است؛ زیرا موضوعی که من مسوول مذاکره درباره آن در مذاکرات تجارت جهانی بوده‌ام، توسط همه اعضای عضو مورد موافقت قرار گرفته است. ماندلسون گفت، من خیلی متاسف هستم که مداخله آقای سارکوزی، شرایط را برای من دشوار کرده است.

سارکوزی، پیتر ماندلسون و پاسکال لامی، رییس سازمان تجارت جهانی را متهم کرد که آماده هستند کشاورزان اروپا را تحت عنوان تجارت آزاد در گفت‌و‌گوهای تجارت دور دوحه معامله کنند. این گفت‌و‌گوها که از سال ۲۰۰۱ آغاز شده است، بر سر میزان یارانه‌ای که کشورها به صنایع کلیدی مانند کشاورزی می‌دهند، همچنان معلق مانده است و مصوبات تجارت جهانی به فرجام نیک نرسیده است.

ماندلسون گفت: سیاست‌های حمایت‌گرایانه درباره غذا، گرسنگی در جهان را برطرف نمی‌کند و از همین رو آن مذاکرات بسیار مهم بود و نباید به شکست می‌انجامید. سارکوزی در مصاحبه‌ای با تلویزیون فرانسه گفت: ماندلسون و لامی از ما می‌خواهند تا قراردادی را قبول کنیم که براساس آن اروپا باید تعهد کند که ۲۰درصد برون‌داد کشاورزی و ۱۰درصد صادرات کشاورزی خود را کاهش دهد. به این ترتیب ۱۰۰۰۰۰شغل از دست می‌رود و من اجازه نمی‌دهم که چنین اتفاقی بیفتد. همچنین سارکوزی در اولین روز ریاست بر اتحادیه اروپا از رییس‌جمهور لهستان که گفته بود، کشورش پیمان لیسبون را تصویب نمی‌کند، انتقاد کرد.