اعلام وضعیت فوق‌العاده در مغولستان

گروه بین‌الملل - دولت مغولستان دیروز در این کشور حالت فوق‌العاده اعلام کرد. این حالت پس از آن اعلام شد که مردم خشمگین به دفتر مرکزی حزب حاکم حمله کرده و آنجا را به آتش کشیدند. این حالت فوق‌العاده و حکومت نظامی دست کم چهار روز تداوم خواهد داشت. مردم سه‌شنبه شب پس از اعلام نتایج انتخابات پارلمانی با تحریک مخالفان دولت به خیابان‌ها ریختند. در تظاهرات‌های انجام‌شده تاکنون مرگ دست‌کم پنج نفر تایید شده است. عمده این تظاهرات‌ها در مرکز این کشور، شهر اولان باتور، برپا شده است. تظاهرکنندگان عقیده دارند که در نتایج این انتخابات تقلب صورت گرفته است. گروهی از معترضان مسلح هستند و هنگام حمله به دفتر حزب حاکم در این کشور به سوی افراد حاضر در این محل تیراندازی کردند.

تظاهرکنندگان دفتر حزب حاکم را در اولان باتور به آتش کشیدند. پلیس در ابتدا با گاز اشک‌آور و باتوم نسبت به آرام کردن اعتراضات اقدام کرد؛ اما با اعلام وضعیت فوق‌العاده می‌تواند از گلوله استفاده کند.

به نقل از خبرگزاری رویتر، این هرج و مرج تهدیدکننده تاخیر بیشتری در قراردادهایی است که می‌تواند ذخایر وسیع زغال‌سنگ، اورانیوم و دیگر منابع طبیعی در زیر صحراها و استپ‌های بزرگ مغولستان را آشکار کند و باعث زدودن فقر از این کشور منزوی مرکز آسیا شود.

تلویزیون دولتی مغولستان اعلام کرد: نامبارین انخبایار، رییس‌جمهوری مغولستان، براساس قانون اساسی از دوم جولای برای مدت چهار روز وضعیت فوق‌العاده اعلام کرده است. وضعیت فوق‌العاده به معنی ممنوعیت اعتراض است و به نیروهای امنیتی مجوز برخورد با معترضان با استفاده از زور را می‌دهد.

شاهدان اعلام کردند، شورش‌ها تا ساعت ابتدایی چهارشنبه ادامه داشته است و آنها شلیک اسلحه را شنیده‌اند، پس از ورود کاروان‌های پلیس و وسایل نقلیه زرهی برای متفرق کردن شورشیان، در حدود ساعت ۳ صبح به وقت محلی وضعیت آرام شد.

آتش‌سوزی مقر اصلی حزب حاکم مهار شد و تلویزیون دولتی سانجاگین بایار، نخست‌وزیر را به تصویر کشید که از ساختمان نیمه‌سوخته بازدید می‌کرد.