اعتصاب سراسری رانندگان در هند

۴میلیون راننده کامیون در اعتراض به قیمت‌سوخت دست‌ از کار کشیدند

گروه بین‌الملل- رانندگان کامیون و کامیونت در هندوستان از دیروز اعتصاب سراسری خود را آغاز کردند. این اعتصاب در اعتراض به افزایش چشمگیر قیمت بنزین و گازوئیل در این کشور انجام می‌شود. اتحادیه‌های کارگری رانندگان هفته گذشته اعلام کردند در صورت کاهش پیدا نکردن صورت‌حساب‌های سوخت ناگزیر از اعتصاب خواهند شد. پیش‌بینی می‌شود ۴میلیون کامیون و کامیونت در جریان این اعتصاب دست از کار بکشند. به گزارش بی‌بی‌سی قیمت گازوئیل و بنزین از ابتدای سال ۲۰۰۸ میلادی در هند به میزان بیش از ۴۰درصد افزایش پیدا کرده است. این در حالی است که رانندگان عقیده دارند دستمزدها و حق‌الحمل‌های آنها با چنین شتابی افزایش پیدا نکرده است.

مقامات هند گران شدن سوخت را نتیجه گران شدن نفت خام در بازارهای جهانی می‌دانند. حمل‌و نقل جاده‌ای در هند بسیار پراهمیت است و بخش زیادی از تولیدات صنعتی و کشاورزی از طریق حمل و نقل زمینی جابه‌جا می‌شوند. این اعتصاب پس از آن صورت می‌گیرد که ماه گذشته نیز رانندگان قایق‌های ماهیگیری و بارج‌های حمل‌و‌نقل دریایی اعتصاب کرده بودند. اعتصاب‌ها باعث شده است تا رشد تولیدات صنعتی هند به پایین‌ترین میزان از سال ۲۰۰۴ تاکنون برسد.

اتحادیه رانندگان هند خواستار کاهش مالیات بر سوخت شده است. یکی از این رانندگان به بی‌بی‌سی گفت: ما می‌پذیریم که قیمت نفت خام در حال افزایش در بازارهای جهانی است، اما انتظار داریم که دولت در این شرایط از میزان مالیات دریافتی بر سوخت کم کند. وی افزود: در صورتی که این رویه ادامه داشته باشد رانندگان هندی قادر به ادامه فعالیت خود نخواهند بود.

علاوه بر هند کشورهای بریتانیا و فرانسه نیز با اعتصاب رانندگان در اعتراض به قیمت سوخت مواجه شده‌اند. با این حال تاکنون دولت‌هایی که با اعتصاب مواجه شده‌اند، در برابر کاهش مالیات سوخت مقاومت کرده‌اند. در هند افزایش قیمت نفت باعث شده تا تورم به شکل چشمگیری افزایش پیدا کند. تورم در هند پس از سال‌ها بار دیگر دو رقمی شده و به ۱۱درصد رسید.