تورم در هندوستان

مترجم: رفیعه هراتی

به نظر می‌رسد تورم همه جا را فرا گرفته است. پس از آنکه داده‌های جدید نشان داد تورم هند به بالاترین حد خود در ۱۳ سال اخیر رسیده است و احتمال دارد بانک مرکزی این کشور نرخ بهره را بالا ببرد، سهام‌ پیشتاز هندوستان سقوط کرد. براساس شاخص قیمت عمده‌فروشی که توسط دولت هندوستان منتشر شد، تورم از ۷۵/۸درصد به ۰۵/۱۱درصد افزایش یافت زیرا افزایش قیمت سوخت توسط دولت در آغاز ماه ژوئن موثر واقع شد. به گفته دهار ماکینی جاشی، اقتصاددان ارشد کریسیل در بمبئی، این افزایش شدید قیمت سوخت و کاهش ارزش روپیه را منعکس می‌کند که موجب افزایش هزینه واردات شده است. کابوس تورم هند به زودی پایان نخواهد یافت. جاشی می‌گوید: «این رقم نگران‌کننده است زیرا تا حدی تاثیر قیمت نفت را منعکس می‌کند.» او پیش‌بینی می‌کند تاثیر بعدی قیمت بالای سوخت برای مثال از طریق افزایش هزینه حمل و نقل در چند هفته آینده ظاهر شود. او می‌گوید: «ما مطمئنا شاهد افزایش نرخ بهره خواهیم بود.»

بانک‌های هندوستان تاکنون از افزایش نرخ بهره خودداری کرده‌اند. حتی پس از آن که بانک رزرو این کشور نرخ وامی را که دیگر بانک‌ها از آن وام می‌گیرند، تا ۲۵ واحد باید افزایش داد و به ۰/۸درصد رساند.

ماکینی تصور می‌کند بانک مرکزی احتمالا یک بار دیگر نرخ بهره را تا ۲۵ واحد پایه افزایش خواهد داد و اقدامات بیشتری برای کم کردن نقدینگی انجام خواهد داد.

به دنبال افزایش تورم،شاخص ۳۰ شرکت حدود ۴/۳درصد سقوط کرد. سهام شرکت مخابرات ریلاینس که در حال مذاکره با شرکت اپراتور موبایل ام‌تی ان آفریقای جنوبی است ۷/۶درصد سقوط کرد و ارزش آن به ۳۰/۴۹۱ روپیه (۴۳/۱۱ دلار) رسید، در حالی که سهام تاتاموتورز مالک جگوار ۸/۲درصد سقوط کرد و ارزش آن به ۸۵/۴۸۸ روپیه (۳۷/۱۱ دلار) رسید.ارزش سهام شرکت نفت هندوستان ۱/۰درصد سقوط کرد و به ۳۷۰ روپیه (۶۱/۸ دلار) رسید. در حالی که سهام شرکت اینفوسیس ۷/۱درصد سقوط کرد و ارزش آن به ۱۸۲۷ روپیه (۵۳/۴۲ دلار) رسید.

اخبار تورم یک ضربه اساسی به دولت ائتلافی مان موهان سینگ است که باید قبل از ماه مه سال آینده انتخابات سراسری را برگزار کند.

دولت او هم‌اکنون با همتای ائتلافی خود بر سر معامله‌ هسته‌ای با ایالات متحده و تصمیم برای افزایش قیمت سوخت مبارزه می‌کند و در ماه مه دولت سینگ در یک انتخابات سرنوشت‌ساز در جنوب غربی ایالت کارناتاکا از حزب مخالف شکست خورد.

جاشی می‌گوید: باید درس مهمی از اخبار تورم گرفت و اگر دولت بخواهد به آرامی از قیمت فزآینده نفت بگذرد، نباید در شرایطی که اکنون در آن قرار دارد باشد و مردم باید به صرفه‌جویی در مصرف سوخت عادت کنند.

احتمالا دولت قیمت خرده‌فروشی سوخت را افزایش خواهد داد که این امر مشکل را وخیم‌تر می‌کند.

جاشی می‌گوید: شما نمی‌‌توانید تورم را با به تعویق انداختن مشکل کنترل کنید.