فایننشال تایمز-یورونکست، ۲۵درصد از سهام بورس قطر را خریداری کرده است که زمینه ساز جنگ سه‌جانبه در کسب برتری مالی منطقه‌ای در حوزه خلیج‌فارس خواهد شد. بورس نیویورک-یورونکست، از آن سوی اقیانوس آرام، به عنوان بخشی از برنامه ادغام استراتژیک، ۲۵۰میلیون دلار برای بازار اوراق بهادار دوحه پرداخت نمود تا یک بورس کوچک محلی وابسته به منابع گاز طبیعی را به بازاری یکپارچه در سطح جهانی، در حوزه بازار نقدی و اوراق مشتقه، با روابط بین‌المللی و با هدف رشد منطقه‌ای توسعه دهد.

بورس نیویورک-یورونکست با این اقدام، بورس همسایه یعنی دبی را که پیشگام ادغام با بورس‌های بین‌المللی بوده، به مبارزه طلبیده است.

نیویورک-یورونکست، با ارائه جذاب‌ترین پیشنهاد برای معامله بورس دوحه، گوی رقابت را از دویچه بورس و بورس لندن، که موسسه سرمایه‌گذاری قطر، ۱۵درصد سهام آن را در اختیار دارد، ربود. بورس دبی نیز در بورس لندن ۲۰درصد سهام دارد.

یک مقام بورس دبی به فایننشال تایمز گفت: اکنون به نظر می‌آید که بورس لندن این منطقه را که به میدان جنگ بین آمریکا و اروپایی‌ها تبدیل شده، از دست داده است.

جان‌الخیر، مشاور نخست‌وزیر قطر، شیخ‌ حمد‌بن‌ جاسم‌بن‌ جبرالثانی،گفت: معامله بورس نیویورک-یورونکست پس از بحث‌های گسترده با تعدادی از بورس‌ها انجام شد.

موسسه سرمایه‌گذاری قطر، به نوبه خود، گروهی تلفیقی را انتخاب کرده است؛ زیرا این امر کمک می‌کند تا محدوده‌ای از محصولات در انواع مختلف دارایی‌ها شامل اوراق مشتقه و کالا فراهم شود. بورس لندن در هر دوی این موارد ضعیف عمل کرده یا فعالیت نمی‌کند.الخیر اظهار داشت که این تصمیم به هیچ وجه تغییری در نگرش موسسه سرمایه‌گذاری‌ قطر نسبت به بورس لندن به عنوان یک سرمایه‌گذار بلندمدت نخواهد داد. ایشان با اشاره به افت شدید در قیمت سهام بورس لندن گفت: موسسه سرمایه‌گذاری قطر، به عنوان یک سرمایه‌گذاری بلندمدت به نوسانات کوتاه‌مدت قیمت یا تغییرات در ارزش بازار توجهی ندارد. ما حامی بورس لندن باقی خواهیم ماند. این بورس برندی جهانی دارد و در بلندمدت ارزش ویژه‌ای را خواهد داشت.

معامله بورس نیویورک-یورونکست بخشی از برنامه کلان قطر معماری مجدد صنعت مالی آن است؛ به گونه‌ای که قطر قصد دارد با توجه به پیش‌بینی دو برابر شدن درآمد دولت در سال‌های آتی از طریق ثروت کلان حاصل از صادرات گاز، استانداردهای بازار سهام و سیستم بانکی خود را ارتقا بخشد.