گروه بین‌الملل- کره‌شمالی برج‌های خنک‌کننده نیروگاه اتمی یونگ بایون را تخریب کرد. این کار به عنوان نمادی از حسن‌نیت کره‌شمالی در حل و فصل پرونده هسته‌ای این کشور تعبیه شده است. ایالات متحده از این اقدام نمادین کره‌شمالی استقبال کرده است. به گزارش بی‌بی‌سی، با تخریب برج‌های خنک‌کننده رآکتور یونگ بایون در حقیقت توان فعالیت این رآکتور خاموش خواهد شد. هر یک از این برج‌ها ۲۰متر ارتفاع داشتند و از سال ۲۰۰۳ تاکنون مورد استفاده قرار می‌گیرند. برج‌های خنک‌کننده عوامل کلیدی در فعالیت یک رآکتور به حساب می‌آیند.

رآکتور یونگ بایون به عنوان رآکتور بزرگ کره‌شمالی وظیفه تولید پلوتونیوم را به منظور استفاده در تولید سلاح هسته‌ای بر عهده داشت. خاموش کردن و تخریب این رآکتور بخشی از روند خلع سلاح هسته‌ای کره‌شمالی به حساب می‌آید که در جریان مذاکرات شش جانبه در ۱۳فوریه سال گذشته میلادی مورد توافق قرار گرفت.

در همین حال وزارت خارجه ایالات متحده خبر داد که کره‌شمالی فهرست جدیدی از برنامه‌های هسته‌ای خود را تحویل داده است.

در این خبر اشاره نشد که فهرست جدید به پکن تحویل داده شده است یا به واشنگتن! مذاکره‌کننده ارشد ایالات متحده ابراز امیدواری کرد که با گام‌های مثبت برداشته شده از سوی دولت پیونگ یانگ، مذاکره خلع سلاح هسته‌ای کره‌شمالی هر چه سریع‌تر به نتیجه برسد.