ایسنا- دادگاهی در پاکستان با اعلام این که نواز شریف صلاحیت شرکت در انتخابات آتی میان دوره‌‌ای پارلمان را ندارد، وی را از شرکت در این انتخابات محروم کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، نسیم زهرا یک تحلیل‌گر مرکز آسیایی دانشگاه هاروارد در این باره گفت: این حکم تلاش برای سازش ملی را به طور اساسی تضعیف می‌کند. این یک قضاوت پایدار سیاسی نیست. نواز شریف، نخست وزیر سابق پاکستان، از شرکت در انتخابات پارلمانی ماه فوریه به دلیل اتهاماتی مربوط به خلع وی از قدرت در کودتای سال ۱۹۹۹ به رهبری پرویز مشرف، رییس‌جمهور کنونی پاکستان منع شده بود.

اما در اوایل این ماه کمیسیون انتخاباتی پس از آن که یک دادگاه دیگر نتوانست به نظر توافقی برسد، وی را از تمامی اتهامات مبرا کرد و مجاز به شرکت در انتخابات میان دوره‌‌ای پارلمان دانست.

اما دادگاه عالی لاهور در رسیدگی به یک دادخواست از یک کاندیدای این انتخابات و یک رای دهنده، طی حکمی اعلام کرد که شریف، مخالف سرسخت مشرف، واجد صلاحیت شرکت در این انتخابات نیست. طی این حکم وی از احراز پست نخست‌وزیری هم منع شده است.

هم‌پیمانان شریف بسیار خشمگین بودند و چندین تن از آنها با سردادن شعارهای «برو مشرف برو» در خارج از این دادگاه به تظاهرات پرداختند.

همچنین براساس گزارش‌های تلویزیونی، وکلای خشمگین در اعتراض به این حکم از مجمع استانی خارج شدند.

در حدود ۱۰۰ هوادار شریف در منطقه مولتان در خیابان‌ها، لاستیک‌ها را به آتش کشیدند.

احسان اقبال سخنگوی حزب مسلم لیگ شاخه نواز به رهبری شریف، اعلام کرد که این حکم دادگاه باعث شد پاکستان همانند یک کشور «موزی» به نظر آید. (کشور موزی به کشوری گفته می‌شود که بی‌قانون است و هر فردی یا ارگانی هر چه بخواهد، انجام می‌دهد.)

وی همچنین از آصف زرداری، رییس‌ «حزب مردم» پاکستان و شریک ارشد شریف در ائتلاف حاکم شدید انتقاد کرد.

اقبال در مصاحبه با شبکه تلویزیون داون، این سوال را مطرح کرد که حزب زرداری پس از این حکم چگونه می‌تواند اجازه دهد دادگاه‌ها، دموکراسی و حقوق بنیادین شهروندان در این کشور چیز مضحکی به نظر آیند.