بازیگران پشت پرده انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا

گروه بین‌الملل - اقبال زنان به هیلاری کلینتون درانتخابات دور مقدماتی ریاست‌جمهوری در ایالات متحده، باعث شده است تا حزب جمهوریخواه احتمال انتخاب معاون اول زن را برای جان مک‌کین به‌منظور جذب آرای حامیان سرگردان هیلاری کلینتون بررسی کند. به‌گزارش آسوشیتدپرس، دو کاندیدای رقیب برای دورنهایی انتخابات، اولین و مهم‌ترین کاری که درپیش‌رو دارند، انتخاب معاون اول به‌عنوان زوج انتخاباتی برای دور دوم است، تاکنون نام‌های مهمی که برای همراهی جان‌ مک‌کین در دور دوم مطرح بوده است، مت‌رامنی رقیب میلیاردر وی در انتخابات مقدماتی بوده است. جوانی و شجاعت رامنی می‌تواند مسن بودن و محافظه‌کار بودن مک‌کین را پوشش دهد. در روزهای هفته‌های اول پس از روشن‌شدن نامزدی جان‌ مک‌کین نام باب جندال و تیم پالنتی سناتور مینه‌سوتا هم مطرح بود، اما به مرور جذابیت باراک اوباما کاندیدای حزب دموکرات درمیان جوانان، تحصیلکرده‌ها، دانشگاهیان و هیلاری کلینتون درمیان زنان و شور و شوقی که به دلیل تنوع گروه‌های مختلف حامیان این دو در انتخابات مقدماتی حزب دموکرات ایجاد شده بود، حزب جمهوریخواه را برانگیخته است تا در معرفی زوج انتخاباتی ریاست‌جمهوری دور آینده ایالات متحده تجدیدنظر کند و شور و اشتیاق موجود در جامعه را درنظر بگیرد.

به‌این ترتیب، کاندولیزا رایس، وزیرخارجه جورج بوش که توانسته است، تصویر میانه‌رویی از خود به مردم ارائه دهد، نام اصلی مطرح برای معاون اولی است، اما از آنجایی که سابقه خدمت در کابینه رییس‌‌جمهور نامحبوب را دارد ممکن است به ضرر جان ‌مک‌کین تمام شود و درعین حال امتیاز زن بودن وی را خنثی کند، حزب در حال بررسی کاندیداهای دیگر است. سارا پالین فرماندار آلاسکا اگرچه در ایالات متحده ناشناخته است، اما در ایالت خودش، او یک پدیده سیاسی است. پالین که ۴۴ سال دارد، می‌تواند عنصر جوانی رقیب را هم خنثی کند. اما به هرحال علایق شخصی وی و فعالیت‌‌های اجتماعی‌اش او را دور از دیدگاه‌های جان مک‌کین نگه می‌دارد. وی ضد سقط‌جنین است و به تازگی پنجمین فرزند خود را به دنیا آورده است.

کرلی فیورنیا مدیر سابق کمپانی بزرگ هیولت پاکارد که کار خود را به‌عنوان منشی آغاز کرده است، از دیگر کاندیداهای معاون اولی است و سومین زن کی آچیسون، سناتور تگزاس و رییس کمیته سیاست خارجی حزب جمهوریخواه است که در ستاد انتخاباتی جان‌ مک‌کین فعالیت می‌کند و به نفع وی در یک جلسه جمع‌آوری پول شرکت کرده است.

تحلیل‌گران اعتقاد دارند وی به راحتی می‌تواند آرای مردم اسپانیولی زبان را در تگزاس برای جان مک‌کین به دست آورد.

اما در حزب دموکرات، نام‌هایی که برای معاون اولی اوباما مطرح می‌شود بزرگ‌تر و جذاب‌تر هستند. در حالی که انتظار می‌رفت باراک اوباما با توجه به ۱۸میلیون رای خانم کلینتون، وی را به عنوان زوج انتخاباتی خود در نظر بگیرد، وی تاکنون از طرح این موضوع امتناع کرده است. به نظر می‌رسد تفاوت‌های شدید نظر گاه دو کاندیدا و مناقشه طولانی آنها در انتخابات مقدماتی، فاصله چنان زیادی میان آنها ایجاد کرده است که در صورت پیوستن این دو با یکدیگر در دور دوم، اوباما برخی از حامیان جدی خود را از دست بدهد.

به هر حال پس از آن، گروهی که مسوولیت انتخاب معاون اول برای اوباما را بر عهده دارد، گفت: آنها به دنبال یک نظامی بازنشسته برای معاون اولی هستند و در این میان حتی نام چاک هیگل جمهوری‌خواه میانه‌رو هم مطرح است. علاوه بر این در هفته‌های اخیر نام

جان ادواردز کاندیدای حزب دموکرات در دور مقدماتی و نیز جوزف بایرن، چهره سرشناس دموکرات‌ها از دیگر افراد مطرح برای معاون اولی هستند. هر دوی آنها گفته‌اند، درخواست اوباما را برای معاون اولی رد نمی‌کنند و اما اخیرا نام پرآوازه‌ای مطرح شده است که در آخرین روزها و پس از اینکه خانم کلینتون از انتخابات کناره‌گیری کرد، حمایت خود را از اوباما اعلام کرد و آن ال‌گور معاون اول رییس‌جمهور بیل کلینتون است که به دلیل مبارزه‌اش برای محیط‌زیست و بردن جایزه صلح نوبل در سال ۲۰۰۷ نام نیکی برای خود در عرصه سیاست در ایالات متحده جمع کرده است. گور که تجربه حضور در کاخ سفید در همین پست را دارد، سرمایه خوبی برای اوباما است و می‌تواند هر نام مهم و پرآوازه‌ای، حتی یک زن را در کنار مک‌کین کمرنگ کند. هنوز خود گور در این باره اظهارنظری نکرده است.

به نظر می‌رسد جمهوری‌خواهان می‌خواهند با انتخاب یک معاون اول مشعشع خود را برای انتخابات نهایی در پاییز آماده کند، اما معاون اول اوباما هر که باشد، خود وی در مرکز توجه قرار خواهد داشت.