گروه بین‌الملل- گزارش می‌شود شبه‌نظامیان طالبان در سال ۲۰۰۷ میلادی از فروش تریاک ۱۰۰میلیون دلار درآمد به دست آورده‌اند. سازمان ملل در گزارش جدید خود از افزایش کشت خشخاش در اراضی افغانستان به ویژه در مناطقی که هنوز تحت نفوذ طالبان است، خبر داد. بنابراین گزارش، درآمد طالبان از محل فروش خشخاش نسبت به سال ۲۰۰۶ به میزان ۱۰درصد افزایش پیدا کرده است. این گزارش می‌افزاید: بخش زیادی از نیروی کار فعال افغانستان در فرآیند کشت و تجارت خشخاش و تریاک درگیر است که این فعالیت‌ها شامل حمل‌ونقل، بسته‌بندی و محافظت تا مرزها نیز می‌شود. میزان تجارت و عمل‌آوری تریاک در شمال و شرق افغانستان که دولت مرکزی و نیروهای ناتو کنترل کمتری روی آن دارند، بیشتر از دیگر نقاط است.

گزارش سازمان ملل می‌افزاید: افغانستان در سال ۲۰۰۷ نزدیک به ۸هزار تن تریاک تولید کرده است که با روند کنونی پیش‌بینی می‌شود امسال به ۱۲هزار تن برسد. در این گزارش از دولت افغانستان و کشورهای کمک‌کننده خواسته شده است که تدابیری را برای کاهش تولید مواد‌مخدر به ویژه تریاک در افغانستان بیندیشند.

یکی از این راه‌حل‌ها پیدا کردن کالاهای جانشین و همچنین تشویق کشاورزان افغان به کشت محصولاتی به غیر از خشخاش است. کارشناسان عقیده دارند که اگرچه کشت تریاک در افغانستان صورت می‌گیرد اما مهار و جلوگیری از گسترش آن تلاشی است که باید به صورت جمعی صورت گیرد و کشورهای مختلف جهان درگیر آن شوند.