گروه بین‌الملل- وال‌استریت هفته‌ای پرنوسان را با ضرر در روز جمعه در اثر التهاب بخش مالی و نیز افزایش قیمت نفت به پایان برد. به گزارش آسوشیتدپرس، مجموعه‌ای از اخبار بد و ناامیدکننده از بخش مالی و بانکی نشان داد که بحران اعتبارات هنوز پایان نیافته است. تداوم این بحران، سلامت اقتصاد را زیر سوال برد و بار دیگر نگرانی‌ها درباره وضعیت اقتصادی ایالات‌متحده را افزایش داد. درست پس از به صدا درآمدن زنگ‌های آغاز کار در وال‌استریت، خبر مربوط به تنزل سود موسسه بانک گروپ و نیز نیاز به افزایش ۲میلیارد دلاری در سرمایه این موسسه و نیز خبر مربوط به اختلاس مدیران بیراسترنز کافی بود تا نگرانی‌های سرمایه‌گذاران احیا شود و بازار خوش‌بینی را از دست بدهد.

از سوی دیگر قیمت نفت در روز جمعه ۶۹/۲ دلار افزایش یافت تا قیمت هر بشکه نفت در پایان هفته به ۶۲/۱۳۴دلار برسد و کاهش قیمت روز قبل که در اثر خبر افزایش قیمت انرژی مصرفی در چین ایجاد شده بود، را تقریبا خنثی کند. سرمایه‌گذاران همچنین منتظر اجلاس کشورهای صادرکننده و واردکننده نفت در جده هستند و اینکه آیا این نشست می‌تواند تاثیری در کاهش قیمت نفت داشته باشد؟ به هر حال به نظر می‌رسد افزایش تنش در خاورمیانه به ویژه سخنان تحریک‌آمیز اسرائیل، چشم‌انداز کاهش قیمت نفت را در روزهای آینده اندکی مبهم ساخته است.به اعتقاد تحلیل‌گران شرایط فعلی بخش بانکی و مالی که هنوز گزارش ضرر می‌دهند و از طرفی افزایش قیمت نفت که به طور جدی بر سود کمپانی‌ها تاثیر منفی می‌گذارد و موجب گرانی و افزایش تورم است، می‌تواند بر جریان احیای اقتصادی تاثیر بگذارد و امید به رونق و شکوفایی را تقریبا از بین ببرد، زیرا بانک مرکزی ناگزیر از افزایش نرخ بهره برای مقابله با تورم است.سرمایه‌گذاران و فعالان بازار می‌گویند این هفته هفته‌ای بد و روز جمعه روزی بد برای معامله و به طور کلی بازار بود.

به این ترتیب در روز جمعه شاخص سهام داوجونز ۲۲۱ واحد یا ۸۳/۱درصد از دست داد و به واحد ۱۱۸۴۳ سقوط کرد. تنزل ارزش سهام کمپانی‌های تولید خودرو مانند جنرال موتورز از دلایل ضرر چشمگیر داوجونز در روز جمعه بود.شاخص استاندارد اندپورز ۲۵ واحد یا ۸۵/۱درصد از دست داد و به واحد ۱۳۱۸ رسید و شاخص سهام تکنولوژی نزدک ۵۶ واحد یا ۲۷/۲درصد ضرر کرد و به واحد ۲۴۰۶ رسید.

برای کل هفته هم شاخص داوجونز ۴۶۵ واحد یا ۷۸/۳درصد ضرر کرد و دفاتر خود را در واحد ۱۱۸۴۳ بست.

استاندارد اندپورز ۴۲ واحد یا ۱۰/۳درصد از دست داد و به واحد ۱۳۱۸ رسید و شاخص سهام تکنولوژی نزدک ۴۸ واحد یا ۹۷/۱درصد تنزل یافت و به واحد ۲۴۰۶ رسید.

در اروپا شاخص FTSE لندن ۵۳/۱درصد ضرر کرد، داکس آلمان ۱۲/۲درصد از دست داد و CAC-۴۰ فرانسه، ۷۹/۱درصد تنزل یافت.

در بازار معاملات ارزی ارزش دلار در مقابل ارزهای رقیب تنزل یافت؛ درست پس از آن که گزارش درباره تورم در آلمان نشان داد که هزینه تولیدکنندگان افزایش یافته است.روز جمعه هر یورو ۵۵۴۷/۱ دلار معامله شد که نسبت به روز قبل که هر یورو به ازای ۵۴۹۹/۱ دلار معامله شده بود، ارزش دلار تنزل نشان می‌دهد.بانک مرکزی اروپا به دقت اوضاع اقتصادی و وضع تورم در اروپا را در نظر دارد تا بتواند تصمیم خود را درباره نرخ بهره منطقه یورو بگیرد.

بانک مرکزی اروپا اوایل ماه ژوئن اعلام کرد که آماده است برای مهار تورم در منطقه یورو نرخ بهره را افزایش دهد.