فارس- شورای امنیت سازمان ملل به خاطر مخالفت شدید روسیه و صربستان، نتوانست در مورد واگذاری بخشی از اختیارات سازمان ملل به اتحادیه اروپا در کوزوو به نتیجه برسد.

رهبران ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا روز گذشته در پایان نشست دو روزه خود در بروکسل اعلام کردند که قصد دارند نقش اساسی در تامین ثبات در کوزوو ایفا کنند. این در حالی است که نشست روز گذشته شورای امنیت در خصوص واگذاری بخشی از اختیارات ماموریت سازمان ملل متحد در این منطقه نتیجه‌ای در بر نداشت. پیشنهاد چنین تغییری در ساختارهای بین‌المللی فعال در کوزوو، از سوی بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل مطرح شده بود، ولی با مخالفت شدید روسیه و صربستان مواجه شد. مسکو و بلگراد چنین تغییری را بدون تصویب قطعنامه از سوی شورای امنیت اقدامی غیرقانونی می‌دانند. آمریکا، برعکس از این مساله حمایت کرده است.

ویتالی چورکین، نماینده دائم روسیه در نیویورک پس از پایان نشست روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد، مقامات سازمان ملل و دولت صربستان همچنان باید به گفت‌وگوهای خود در خصوص تغییر احتمالی ساختار نیروهای حافظ صلح بین‌المللی در کوزوو ادامه دهند.

چورکین تاکید کرد، حضور نیروهای پلیس اتحادیه اروپا در کوزوو، بدون جلب موافقت مقامات صربستان نقض اصول قانونی بوده و عواقب ناخوشایندی برای منطقه به دنبال خواهد داشت.

نماینده روسیه تصریح کرد، رییس جدید نیروهای سازمان ملل در کوزوو باید اعضای شورای امنیت را در جریان جزییات اقدامات خویش در این منطقه قرار بدهد. به گفته وی، ریاست قبلی این نیروها سعی داشت بدون مجوز بخشی از اختیارات محوله را به نیروهای پلیس اتحادیه اروپا واگذار کند. در نهایت امر نتیجه نشست شورای امنیت چنین شد که سازمان ملل به ماموریت خویش بر اساس قطعنامه ۱۲۴۴ شورای امنیت در کوزوو ادامه خواهد داد. به گفته بان کی‌مون، نمایندگان سازمان ملل ساختارهای خود در تمامی عرصه‌های مربوط به سیاست، دادگاه‌ها، گمرک، حمل و نقل، زیر ساختارها، حفاظت از مرزها و غیره را حفظ کنند.