روند ترمیم و احیای اقتصاد آمریکا آغاز شد

گروه بین‌الملل- صندوق بین‌المللی پول در گزارش جدید خود از وضعیت اقتصاد جهانی، وضعیت اقتصاد ایالات متحده را در شرایط ترمیم عنوان کرد و آن را خبر خوبی برای اقتصاد جهان دانست. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارش صندوق بین‌المللی پول آمده است: چشم‌انداز رشد اقتصادی ایالات متحده در سال ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ کند است اما این الزاما خبر بدی برای اقتصاد جهانی نیست، چرا که بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا در حال ترمیم خود و احیا شدن مجدد است. صندوق بین‌المللی پول با اشاره به اینکه بحران‌های اقتصادی از اطراف اقتصاد ایالات متحده دور شده‌اند، چشم‌انداز خود را از رشد اقتصادی ایالات متحده افزایش داد.

این نخستین بار در یک سال اخیر است که صندوق بین‌المللی پول چشم‌انداز رشد اقتصادی ایالات متحده را مثبت ترسیم می‌کند.

براساس پیش‌بینی این نهاد مالی بین‌المللی میانگین رشد اقتصادی ایالات متحده در سال ۲۰۰۸ به ۱/۱درصد و در سال ۲۰۰۹ به ۸/۰درصد خواهد رسید.

جان لیپسکی، مدیر داخلی صندوق بین‌المللی پول با ارائه گزارش اخیر از دو بحران در بخش مسکن و بازار وام‌های بانکی و اعتبارات به عنوان عوامل اصلی کاهش رشد اقتصادی ایالات متحده و سوق یافتن به سمت رکود اقتصادی یاد کرد. وی گفت: بحران اعتبارات به پایان رسیده است و با پشت‌سر گذاشتن موج دوم این بحران به پایان آن رسیدیم. بحران مسکن نیز در حال به پایان رسیدن است و قیمت‌ها در حال کاهش یافتن هستند. جان لیپسکی افزود: اقتصاد ایالات متحده هنوز رشد آهسته‌ای دارد اما از تهدیدها فرار کرده است.

ما انتظار داریم که احیای اقتصادی از ماه‌‌های آینده یا اوایل سال ۲۰۰۹ آغاز شود. در همین حال صندوق بین‌المللی پول از خطر تورم در آمریکا خبر داد و آن را عاملی دانست که مانع از شروع سریع روند احیای اقتصادی می‌شود. این نهاد مالی پیش‌بینی کرده است که تورم ایالات متحده در سال ۲۰۰۸ به ۵/۲درصد و در سال ۲۰۰۹ به ۲درصد برسد. در همین حال هنری پاولسون، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده نیز بازگشت بحران اعتبارات را رد کرده و گفت: داده‌های مطالعات مدیریت ریسک نشان می‌دهند که خطر بحران اعتبارات برطرف شده است و بازار اعتبارات به درستی کار می‌کند.

وی در حاشیه این سخنرانی از عملکرد فدرال رزرو، بانک مرکزی ایالات متحده انتقاد کرده و گفت: فدرال رزرو در هنگام بروز بحران اعتبارات باید پول لازم را سریع‌تر به سیستم بانکی تزریق می‌کرد.