ایسنا- حزب حاکم ترکیه، دادگاه عالی این کشور را پس از آن ‌که قانونی را که به مسلمانان اجازه می‌داد در دانشگاه‌ها حجاب داشته باشند باطل کرد، به انجام اقداماتی فراتر از اختیاراتش متهم کرد.

دادگاه عالی ترکیه اصلاحاتی را که دولت به منظور لغو ممنوعیت پوشیدن حجاب در قانون اساسی تصویب کرده بود رد و اعلام کرد که این اصلاحات، اصول سکولار ترکیه را نقض کرده‌اند. این تصمیم دادگاه عالی که تصمیمی نهایی است، مانعی سنگین و قانونی مقابل هر گونه تلاش بیشتر برای لغو ممنوعیت حجاب ایجاد کرده است و شکاف میان دولت اسلامگرا و نهادهای سکولار ترکیه را افزایش داد. دنگیر میر مهمت فیرات، معاون رییس حزب حاکم گفت: این تصمیم دخالت مستقیم در اختیارات و صلاحیت پارلمان است. این نقض قانون تفکیک اختیارات است.

ارتش شدیدا سکولار ترکیه، از تصمیم دادگاه عالی برای تمدید این ممنوعیت ابراز رضایت کرد. این ممنوعیت از سال ۱۹۸۰ تاکنون در دفاتر عمومی و دانشگاه‌ها قویا به اجرا در آمده است. حکم دادگاه قانون اساسی ترکیه برای حزب رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه مطلوب نیست، زیرا این حزب هم چنان در خطر انحلال قرار گرفته است. یک دادستان ترکیه پس از این که حزب حاکم توانست ممنوعیت حجاب را لغو کند، با این ادعا که این اقدام نقطه اصلی فعالیت‌های ضد سکولار است، علیه این حزب تشکیل پرونده داده است و خواستار جلوگیری از هرگونه فعالیت سیاسی سران این حزب به مدت ۷۰ سال شده است. اردوغان در برابر تصمیم دادگاه ساکت مانده است، اما مهمت فیرات عنوان کرد: نخست وزیر با قانونگذاران خود در پارلمان در مورد این تصمیم صحبت خواهد کرد.

انتظار می‌رود کوکسال توپتان رییس پارلمان ترکیه، در کنفرانس خبری به این موضوع بپردازد.

بولنت آرنیچ یک عضو بلندپایه دیگر حزب عدالت و توسعه، این تصمیم دادگاه را جدی و خطرناک خواند. آرنیچ که پیش‌تر رییس پارلمان بوده است، در این باره گفت، بسیار اسفناک است زیرا دادگاه قانون اساسی غیر مستقیم قدرت پارلمان را سلب کرده است.

چندین تن از جمله چند زن که چادر‌هایی سیاه پوشیده بودند، در آنکارا پایتخت ترکیه، به این حکم اعتراض کردند. بر روی یک پلاکارد که در بیرون از ساختمان دادگاه عالی قرار داشت، نوشته شده بود

«هیچ کس نمی‌تواند از دستور خدا برای پوشیدن روسری سرپیچی کند». هم چنین صدها‌ تن پس از نماز جمعه به حکم دادگاه در استانبول و شهر دیاربکر در جنوب شرقی ترکیه اعتراض کردند.

با این حکم دادگاه قانون اساسی ترکیه، حجاب بار دیگر در دانشگاه‌های ترکیه ممنوع می‌شود.