یورو گران می‌شود

دنیای اقتصاد- قیمت نفت با ۱۱دلار افزایش در طول یک روز و جهش به ۱۳۹دلار برای هر بشکه رکورد جدیدی برجای گذاشت و بازارهای سهام را لرزاند

به گفته وزیر انرژی ایالات متحده، افزایش ۱۱‌دلاری قیمت نفت در یک روز، به جهان شوک جدیدی وارد کرد؛ اما هنوز به این معنا نیست که جهان با بحران دوباره قیمت نفت مواجه است. با افزایش قیمت نفت به ۱۴۰دلار برای هر بشکه

جهان دارد به افزایش قیمت نفت عادت می‌کند

گروه بین‌الملل- قیمت نفت با ۱۱دلار افزایش در طول یک روز و جهش به ۱۳۹دلار برای هر بشکه رکورد جدیدی برجای گذاشت و بازارهای سهام را لرزاند.

به گزارش بی‌بی‌سی، ساموئل سودبن، وزیر انرژی ایالات متحده گفت: افزایش ۱۱‌دلاری قیمت نفت در یک روز، به جهان شوک جدیدی وارد کرد؛ اما هنوز به این معنا نیست که جهان با بحران درباره قیمت نفت مواجه است. وی گفت این افزایش یک شوک است، اما اگر شما نگاهی به میزان عرضه نفت بیاندازید، زیاد از این افزایش تعجب نخواهید کرد. سه سال پیاپی است که میزان تولید نفت روزانه ۸۵میلیون بشکه نفت است. وی که در ژاپن برای شرکت در کنفرانس وزرای انرژی هشت کشور صنعتی جهان به سر می‌برد، گفت: تقاضا افزایش یافته است و بسیاری از کشورهای جهان هنوز برای نفت و انرژی یارانه پرداخت می‌کنند که باید این کار را متوقف کنند. اوله سلورر، کارشناس مورگان استنلی چند روز قبل پیش‌بینی کرده بود که قیمت نفت به دلیل افزایش تقاضا برای نفت در آسیا و نیز محدودیت تولید نفت در وست همشایر تا روز چهارم جولای، روز استقلال آمریکا می‌تواند به ۱۵۰دلار برای هر بشکه برسد. هنوز زمانی از آن پیش‌بینی نگذشته بود که قیمت نفت در روز جمعه با بیش از ۸درصد افزایش به ۱۴۰دلار برای هر بشکه رسید. سرعت افزایش یک روزه قیمت نفت، حتی بسیاری از ناظران بازار را که همواره انتظار افزایش قیمت نفت را دارند، حیرت‌زده کرد. روز جمعه هر بشکه نفت به ۱۲/۱۳۹دلار برای هر بشکه رسید. تحلیل‌گران معتقدند، فقدان اطلاعات مناسب و دقیق درباره میزان ذخایر طبیعی از دلایل جهش بی‌سابقه قیمت نفت است. علاوه بر این اظهارات یک مقام دولتی سابق اسرائیل که ایران را به جهت ادامه غنی‌سازی تهدید کرده است، از دلایل مهم دیگر افزایش قیمت نفت در روز جمعه بود. به این ترتیب قیمت نفت به دو برابر قیمت آن در سال گذشته همین زمان رسیده است.

تحلیل‌گران می‌گویند ترس از اعتصاب کارگران شرکت شورون در نیجریه می‌تواند قیمت فعلی را هم تکان بدهد و زودتر از ۴ جولای قیمت را به ۱۵۰دلار برای هر بشکه برساند. برخی دیگر هم معتقدند، رسیدن قیمت نفت به بشکه‌ای ۲۰۰دلار در ۲ ماه آینده چندان دور از انتظار نیست.