گروه بین‌الملل- بانک مرکزی اروپا در حالی دهمین سال تاسیس خود را جشن می‌گیرد که اکنون با چالش‌هایی همچون کاهش رشد اقتصادی منطقه یورو و همچنین افزایش تورم روبه‌رو است. ژان کلود تریشه، رییس بانک مرکزی اروپا در آستانه دهمین سال فعالیت این بانک گفت: بانک مرکزی اروپا در دهمین سال فعالیت خود با اقدامات دشواری روبه‌رو شد. بحران در بازار اعتبارات یکی از این دشواری‌ها بود، اما بانک اروپا توانست با تزریق نقدینگی به بانک‌ها از گسست در بازار اعتبارات جلوگیری کند. ژان کلود تریشه با این وجود گفت: ما با بحران‌هایی روبه‌رو هستیم که یکی از مهم‌ترین آنها کاهش چشم‌انداز رشد اقتصادی حوزه یورو است. در همین حال افزایش تورم نیز وجود دارد. این دو مساله باعث شده‌اند تا سرعت پیوستن کشورهای عضو اتحادیه اروپا به پول واحد اروپایی کاهش پیدا کند.

تورم موجب شده است تا بانک مرکزی اروپا از ژوئن سال ۲۰۰۷ تاکنون نرخ بهره را ثابت نگه دارد. این در حالی است که ژان کلود تریشه برای کاهش ندادن نرخ بهره با انتقادهایی روبه‌رو شده است. فعالان اقتصادی در حوزه یورو انتظار داشتند تا با آغاز روند کاهش نرخ بهره در ایالات متحده، نرخ بهره در منطقه یورو نیز کاهش پیدا کند، اما ژان کلود تریشه از بیم افزایش تورم نرخ بهره را در سطح چهاردرصد حفظ کرد.

بانک مرکزی اروپا کار خود را در اول ژوئن سال ۱۹۹۸ آغاز کرد. در ابتدا ۱۱کشور به عضویت این بانک درآمدند. این بانک هم‌اکنون کنترل سیاست‌های پولی در ۱۵کشور عضو یورو را بر عهده دارد.