ژنرال میشل سلیمان رییس‌جمهوری لبنان شد

گروه بین‌الملل - سرانجام پارلمان لبنان پس از تاخیری نوزده باره دیروز تشکیل جلسه داد و ژنرال میشل سلیمان فرمانده ارتش را که مورد وثوق تمامی جناح‌های درگیر در لبنان است، به ریاست‌جمهوری انتخاب کرد. انتخاب ژنرال سلیمان به ریاست‌جمهوری لبنان نقطه پایانی بود بر ۱۸ ماه بحران سیاسی در این کشور که در شش ماه اخیر به دلیل خالی بودن پست ریاست‌جمهوری به اوج خود رسیده بود. بحران لبنان سیاسی در سال ۲۰۰۶ و به دنبال خروج وزرای حزب‌ا... از دولت به وقوع پیوست. با وجود از مشروعیت افتادن دولت فواد سینیوره در پی خروج وزرای حزب‌ا...، این دولت به کار خود ادامه داده و حاضر به کناره‌گیری از قدرت نشد. سرانجام در حالی که لبنان می‌رفت تا در جنگ داخلی دیگری گرفتار شود، با میانجی‌گری اتحادیه عرب سران جناح‌های سیاسی در دوحه مرکز قطر تشکیل جلسه دادند و پس از چهار روز مذاکره فشرده روی کناره‌گیری دولت فواد سینیوره، انتخاب میشل سلیمان به ریاست‌جمهوری و ترکیب دولت جدید به توافق رسیدند.

منابع خبری از افزایش اقدامات امنیتی در جریان نشست پارلمان لبنان خبر دادند. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس از بیروت صدها تن از نیروهای امنیتی دیروز با ایجاد پست‌های بازرسی در مناطق مختلف پایتخت، نواحی مرکزی شهر بیروت محل برگزاری نشست حساس پارلمان را تحت محاصره درآوردند.

نشست دیروز پارلمان لبنان با حضور مهمانان ویژه‌ای همراه بود. بسیاری از مقامات کشورهای عربی و اروپایی در این اجلاس شرکت کردند و از نزدیک شاهد انتخاب ژنرال سلیمان به ریاست‌جمهوری بودند. برخی کشورها همچون ترکیه هم در سطوح بالا در این نشست حضور یافتند. رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر و علی باباجان وزیر خارجه این کشور در پارلمان لبنان حضور پیدا کردند. بیش از ۲۰۰ مهمان و شخصیت سیاسی در این جلسه حضور داشتند. شیخ حمدبن‌خلیفه ال ثانی امیر قطر، عمرو موسی دبیر کل اتحادیه عرب و هیاتی از کنگره امریکا به سرپرستی نیک راهال نماینده حزب دموکرات از ایالت ویرجینیای غربی که لبنانی تبار است، در نشست دیروز پارلمان لبنان برای انتخاب ریاست‌جمهوری شرکت کردند.

در ابتدای این جلسه نبیه بری، رییس پارلمان لبنان سخنرانی کرد و سپس رای‌گیری برای انتخاب ژنرال سلیمان به عمل آمد و در نهایت میشل سلیمان به عنوان رییس‌جمهوری جدید لبنان سوگند یاد کرد و در ادامه برای حاضران سخنرانی کرد. ژنرال سلیمان با تاکیدبر حفظ وحدت در میان گروه‌های لبنانی، نجات لبنان را وظیفه تمامی گروه‌ها دانست. میشل سلیمان سپس راهی کاخ بعبدا محل استقرار رییس‌جمهوری لبنان شد. از سوی دیگر، امیل لحود رییس‌جمهوری سابق لبنان، حمایتش را از توافقنامه‌ رهبران سیاسی این کشور در اجلاس دوحه اعلام کرد. وی همچنین شرط موفقیت این توافقنامه را اجرای تمامی مفاد و بندهای آن به‌ویژه در خصوص تشکیل دولت متحد ملی و تصویب قانون انتخابات پارلمانی دانست.

لحود تصریح کرد: هر گونه اشکال یا تاخیر در اجرای بندهای این توافقنامه لبنانی‌ها را که به موفقیت نتایج این توافقنامه چشم دوخته بودند، ناامید خواهد کرد و علاوه‌بر آن تلاش کشورهای عربی را برای خروج لبنان از بحران حاکم با شکست روبه‌رو می‌سازد. رییس‌جمهوری سابق لبنان خاطرنشان کرد: مذاکره تنها راه برای حل‌وفصل مشکلات و ایجاد توافق بین لبنانی‌ها است، لذا نشستن پای میز مذاکرات و عدم‌توسل به طرف‌های خارجی و تکیه بر حفظ وحدت و مشارکت ملی می‌تواند به لبنانی‌ها جهت خروج از بحران حاکم کمک کند. لحود همچنین ابراز امیدواری کرد که تمامی احزاب سیاسی لبنان با میشل سلیمان به عنوان رییس‌جمهوری جدید این کشور همکاری کنند و رییس‌جمهوری جدید نیز بتواند در ساخت کشوری قدرتمند و متحد موفق عمل کند.

دولت فواد سینیوره اکنون باید در چارچوب قانون اساسی لبنان از مقام خود کناره‌گیری کند. فواد سینیوره دیروز پیش از تشکیل جلسه پارلمان اعلام کرد که از نتایج اجلاس دوحه راضی است و قصد دارد پس از استعفا از نخست‌وزیری از فعالیت‌های سیاسی کناره‌گیری کند. فواد سینیوره نخست‌وزیر لبنان، در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه اظهار داشت که تمایلی برای تشکیل دولت جدید پس از انتخاب میشل سلیمان فرمانده ارتش لبنان به عنوان رییس‌جمهور توافقی این کشور ندارد.

وی افزود: من بنا به میل شخصی کرسی نخست‌وزیری را ترک خواهم کرد.

سینیوره خاطرنشان کرد: من به مدت سه سال به عنوان نخست‌وزیر در لبنان فعالیت کردم و اکنون معتقدم که زمان تغییر فرا رسیده است.