ایسنا - منابع خبری ترکیه و اسرائیل اعلام کردند، دور جدید مذاکرات غیر مستقیم بین سوریه و اسرائیل با میانجی‌گری ترکیه طی یک هفته‌ یا ۱۰ روز آینده از سر گرفته می‌شود.

یک مقام مسوول ترکیه اظهار داشت: اسرائیل و سوریه توافق کردند تا نشست‌های منظمی را برای انجام مذاکرات غیر مستقیم صلح در استانبول طی یک هفته یا ۱۰ روز آینده برگزار کنند. مارک رگو، سخنگوی ایهود اولمرت نخست وزیر اسرائیل نیز تاکید کرد: انتظار می‌رود نشست دیگری برای انجام این مذاکرات به زودی برگزار شود.

روزنامه صباح، چاپ ترکیه، نیز نوشت: تماس‌ها بین هیات‌های سوری و اسرائیلی از طریق یادداشتی صورت گرفت و طرفین مذاکرات مستقیم با یکدیگر انجام ندادند.

روزنامه هاآرتص نیز به نقل از گزارش‌های موجود بین مقامات اسرائیلی اعلام داشت: احتمال انعقاد توافق‌نامه‌ا‌ی بین اسرائیل و دمشق بیشتر از ایجاد توافق با تشکیلات خودگردان فلسطین است.

این روزنامه همچنین نوشت: درخواست سوریه در این مذاکرات تنها به بازگرداندن بلندی‌های جولان متمرکز است و از سوی دیگر با توجه به آنکه بشار اسد رییس‌جمهور این کشور به طور کامل بر تشکیلات و سازمان‌های امنیتی و ارتش سوریه سیطره دارد، می‌توان به پایبندی دمشق نسبت به تعهدات و توافق‌نامه‌های بزرگ امیدوار بود.

در همین حال، یک مقام مسوول ترکیه نیز به رادیو اسرائیل اعلام کرد: مذاکرات صورت گرفته بین سوریه و اسرائیل با میانجی‌گری ترکیه، مذاکراتی مثبت و برجسته بوده و دو طرف از این مذاکرات راضی هستند.

وی این وضعیت را آغازی خوب برای ادامه روند صلح توصیف کرده و عنوان داشت: در این مذاکرات جزئیات امور بررسی نشد و قرار است این مساله در دور بعدی مذاکرات پیگیری شود.

این مقام مسوول ترکیه خاطرنشان کرد: اسرائیل خواهان انجام مذاکرات مستقیم است، اما سوریه همچنان نسبت به انجام این امر تردید دارد و انتظار می‌رود در دور بعدی مذاکرات یک دیدار سه‌جانبه بین دو طرف با میانجی‌گری ترکیه انجام شود.