بازگشت نفت به روزهای جهش قیمت

گروه بین‌الملل- اگر چه از ابتدای هفته جاری معاملاتی در بورس‌های نفت روندی افزایشی بر بازارها حاکم شده است. اما دو جهش قیمت در روزهای پنج‌شنبه و جمعه باعث افزایش نگرانی کشورهای مصرف‌کننده این کالای استراتژیک شد. نخستین جهش در بازار نفت خام نیویورک روی داد و قیمت هر بشکه نفت وست‌ تگزاس اینترمدیت را به بیش از ۱۳۵دلار افزایش داد. به گزارش بلومبرگ در نیمروز معاملاتی روز پنج‌شنبه بهای هر بشکه نفت پایه نیویورک با جهش ۶۶/۴دلار رو به رو شد. این بزرگ‌ترین جهش قیمت نفت خام در سال ۲۰۰۸میلادی است. به این ترتیب روز پنج‌شنبه قیمت نفت وست تگزاس به ۰۹/۱۳۵دلار رسید. این بالاترین قیمتی است که تاکنون نفت خام از آغاز معاملات الکترونیک در سال ۱۹۸۳ به خود دیده است. با این وجود دیروز نفت خام راه رفته را بازگشت و دوباره به محدوده ۱۳۲دلار رسید. ثبت رقم ۰۹/۱۳۵دلار در روز پنج‌شنبه یک سیگنال دیگر نیز برای بازارها داشت و آن اینکه قیمت نفت نسبت به سال قبل در چنین روزی ۹۹درصد افزایش یافته است. در روز ۲۲ ماه مه سال ۲۰۰۷ میلادی قیمت نفت در محدوده ۶۷دلار به سر می‌برد. دومین جهش دیروز در بازار نفت اتفاق افتاد. اما این بار قیمت میانگین سبد نفتی اوپک بود که دستخوش جهش شد. دبیرخانه کشورهای صادرکننده نفت دیروز گزارش داد که بهای سبد نفتی اوپک با جهش قیمت ۱۴/۳دلار به رقم بی‌سابقه ۵۹/۱۲۷دلار رسید. از نظر جهش قیمت، جهش دیروز بزرگ‌ترین جهش قیمت اوپک در سال ۲۰۰۸ است.

به عقیده تحلیل‌گران، بازگشت نفت به دوران فراز و فرودهای ناگهانی قیمت اتفاق خوشایندی برای بازارهای نفت نیست. جرارد برگ، کارشناس انرژی در بانک استرالیا واقع در ملبورن عقیده دارد،جهش‌های ناگهانی که اغلب با سقوط نیز همراه هستند، باعث می‌شود تا امنیت بازارها به خطر بیفتد. برای بازگرداندن نظم بازار نفت ممکن است مدت زمانی طولانی لازم باشد.

در همین حال سازمان بین‌المللی انرژی اعلام کرد که میزان تقاضای نفت خام چین تا پایان سال ۲۰۰۸ میلادی ۷/۴درصد دیگر رشد خواهد کرد. مارک پروان یک تحلیل‌گر دیگر بازار انرژی نیز گفت: آنچه قیمت‌ها را به سوی رکورد ۱۳۵دلار هدایت کرد شفاف نبودن اطلاعات در بازار انرژی است. وی گفت که هیچ اطلاعات دقیق و به روزی وجود ندارد. ما حدود تولید و عرضه را می‌دانیم در حالی که بازار نفت در این روزها به آمار و اطلاعات دقیقی برای تحلیل درست نیاز دارد.