گروه بین‌الملل- گزارشی که حکایت از تداوم رشد اقتصاد آمریکا در ایالات‌متحده داشت، روز دوشنبه توسط ضعف بخش تکنولوژی خنثی شد و باعث شد تا سه شاخص مهم وال‌استریت روز را بی‌نوسان خاصی سپری کنند. به گزارش رویترز از نیویورک، کمپانی سان سازنده دیسک سازمان قطعات کامپیوتر اعلام کرد که فروش این کمپانی کاهش پیدا کرده است. خبر احتمال کاهش درآمد این کمپانی بر عملکرد بخش تکنولوژی و ارزش سهام آن در روز دوشنبه تاثیر گذاشت و گزارش اقتصادی را خنثی کرد. شاخصی که نمایانگر میزان فعالیت اقتصادی تداوم رشد اقتصادی بازاریابی مجموعه‌ای از شاخص‌های اقتصادی است، حاکی از آن است که فعالیت اقتصادی در ماه آوریل ۱/۰درصد افزایش داشته است. در ماه مارس هم فعالیت اقتصادی میزان رشد مشابهی در فعالیت‌های اقتصادی را نشان می‌داد. انتشار این گزارش خیال سرمایه‌گذاران را از بابت رشد اقتصادی آسوده ساخت، هرچند اظهارنظر مقامات سان‌دیسک باعث عقب‌نشینی سرمایه‌گذاران شد.

تحلیل‌گران بازار معتقدند با اینکه فقط حدود ۱/۰درصد افزایش در میزان فعالیت‌‌های اقتصادی وجود دارد، برای بازار خبر خوبی به شمار می‌رود و می‌تواند جریان منفی بازار را دگرگون سازد.

اما از آنجایی که شرایط اقتصاد به طور کلی شرایط متزلزل و نامطمئنی است و بنابراین هر خبر منفی می‌تواند جریان را دگرگون سازد.

با این همه جریان بازار وضعیت ثابتی داشت و خبرهای منفی و مثبت، یکدیگر را خنثی کردند. علاوه بر این یکی از فشارهای بازار یعنی قیمت انرژی در روز دوشنبه، تحت کنترل و ثابت ماند، با اینکه قیمت نفت در روزهای اخیر افزایش یافته است. روز دوشنبه قیمت نفت با ۷۶ سنت افزایش به ۰۵/۱۲۷ دلار برای هر بشکه رسید.

مایکروسافت هم اعلام کرد آنها گفت‌و‌گو و مذاکره با یاهو را مجددا آغاز کرده‌اند و احتمال زیادی وجود دارد که طرفین سرانجام بتوانند به توافق دست یابند. پس از اعلام این خبر وضعیت کمپانی‌های تبلیغات آن لاین بهبود یافت و عملکرد مناسبی در روز بی‌انگیزه و پر از احتیاط وال‌استریت داشتند.

به این ترتیب شاخص سهام داوجونز ۴۱ واحد یا ۳۲/۰درصد به ‌دست آورد و به ‌واحد ۱۳۰۲۹ رسید. شاخص سهام استاندارد اندپورز یک واحد یا ۰۹/۰ درصد افزود و به واحد ۱۴۲۷ رسید و شاخص سهام تکنولوژی نزدک ۱۳ واحد یا ۵۰/۰درصد از دست داد و به واحد ۲۵۱۷ رسید. ضرر شاخص نزدک تقریبا سود و ضرر خود را در اثر دو خبر یعنی آغاز مذاکرات یاهو و مایکروسافت و از طرفی کاهش درآمد سان دیسک سر به سر شد.

در ژاپن بازار سهام توکیو تحت تاثیر نگرانی‌های تورمی، روز سه‌شنبه را با تنزل به پایان برد.

سکون وال‌استریت نیز عامل دیگری در جهت تقویت جریان منفی با توکیو شد. بانک مرکزی ژاپن در جلسه روز سه‌شنبه خود رای به عدم تغییر نرخ بهره در کشور داد. نرخ بهره ژاپن درحال حاضر ۵/۰درصد است. این تصمیم بانک مرکزی ناشی از ابهام درباره وضعیت اقتصاد جهان و نیز فشارهای تورمی است، با اینکه اقتصاد عملکرد خوبی در سه ماه اول داشته است. شاخص سهام نیکی ۱۱۰ واحد یا ۷۷درصد از دست داد و به واحد ۱۴۱۶۱ رسید. شاخص سهام توپیکس هم ۴ واحد یا ۳۱/۰درصد ضرر کرد و به واحد ۱۳۲۰ رسید.

در بازار معاملات ارزی، ارزش دلار در برابر ارزهای رقیب تقویت شد و روز سه‌شنبه در توکیو هر دلار به ازای ۰۴/۱۰۴ ین معامله شد که نسبت به روز دو‌شنبه در نیویورک که هر دلار به ازای ۸۸/۱۰۳ ین معامله شده بود، ارزش دلار افزایش امیدوار کننده‌ای را نشان می‌داد. نرخ برابری یورو در برابر دلار به ازای هر یورو ۵۵۳۲/۱ دلار بود، حال آنکه روز دوشنبه هر یورو به ازای ۵۵۹۶/۱ دلار معامله شده بود.