گروه بین‌الملل- بیش از دو هفته از گردباد ویرانگر میانمار (برمه سابق) می‌گذرد و در این فاجعه انسانی تاکنون بیش از ۷۷۰۰۰نفر جان خود را از دست داده‌اند. این در حالی است که انتظار می‌رود میزان تلفات این گردباد به ۲۰۰۰۰۰نفر برسد. تعداد عظیم تلفات این واقعه سبب شد تا سرانجام کشورهای همسایه برای بحث درباره اینکه چگونه کمک‌های خود را به مردم مصیبت‌زده این واقعه ارسال کنند، گردهم آیند. بر اساس اعلام سازمان ملل متحد حدود ۵/۲میلیون نفر از مردم میانمار در اثر این گردباد آسیب دیده‌اند. اما هنوز دولت میانمار از اینکه کمک‌های ارسالی را در سطح وسیعی میان مردم تقسیم کند، اجتناب می‌کند. وزرای خارجه کشورهای عضو آسه‌آن قرار است اوایل این هفته در سنگاپور گردهم آیند تا همه تلاش خود را بکنند که دولت میانمار را وادارند، کمک‌های خارجی را در اختیار مردم بگذارد.

همچنین امروز در دو ایالت نسبتا مهم کنتاکی و اورگون، انتخابات مقدماتی ریاست‌جمهوری در ایالات متحده برگزار می‌شود تا شاید این آخرین نبرد میان کلینتون سمج و باراک اوبامای مطمئن از پیروزی‌‌اش باشد. بر اساس نظرسنجی‌ها خانم کلینتون آرای سفیدهای کنتاکی را دارد و اوباما در ایالت لیبرال اورگون پیشتازی قاطعانه‌ای دارد و پس از این انتخابات، اواخر هفته احتمالا همه توجهات معطوف به حزب جمهوری‌خواه خواهد شد که قرار است باب بار، عضو سابق این حزب به عنوان کاندیدای لیبرتارین‌ها، وارد رقابت دور دوم ریاست جمهوری شود. به نظر نمی‌رسد آقای بار امید برای راهیابی به کاخ سفید داشته باشد اما می‌تواند آرای جان مک کین را کاهش دهد. به این ترتیب جان مک کین که در رقابت مقدماتی، مانع جدی سر راه خود نداشت، در دور دوم حداقل در مواجهه با این رقیب بخشی از آرای خود را از دست خواهد داد، این علاوه بر رقیب سرسخت و جذاب دموکرات‌ها است که تاکنون توانسته است، نظر اعضای معتدل و میانه‌روی حزب جمهوری‌خواه را جلب کند.

و اما در روسیه دیمیتری مدودف، رییس‌جمهور جدید روسیه، سفر خود را به شرق، این هفته آغاز می‌کند. وی قصد دارد از طریق قزاقستان برای یک سفر دو روزه رسمی عازم چین شود، این اولین سفر رسمی مدودف به عنوان رییس‌جمهور روسیه است. او در روز جمعه، ۲۳ماه مه به چین می‌رسد. ماه آینده هم وی قرار است عازم اروپا و ملاقات با همتای آلمانی خود شود. آلمان بزرگ‌ترین شریک تجاری روسیه است. ملاقات با سران اروپا برای روسیه که بزرگ‌ترین بازار انرژی روسیه به شمار می‌رود، حائز اهمیت خاصی برای زمامدار جدید به شمار می‌رود و اما صربستان، پس از تصویر منفی که حدود یک دهه است بر این کشور سایه انداخته است، در روز شنبه ۲۴ ماه مه فرصت دارد تا از خود چهره روشن و مثبتی برای همسایگان خود ارائه دهد.

صربستان قرار است میزبان مسابقه آواز اروپا در روز شنبه باشد. با توجه به انتخابات اخیر در صربستان که در هر دو طرفداران پیوستن صربستان به اتحادیه اروپا پیروز میدان بودند، آوازهای عاطفی و زیبای این مسابقه هم می‌تواند صربستان را به همسایگان اروپایی‌اش نزدیک‌تر کند و بتواند مشوقی برای رونق صنعت تروریسم در کشور شود. پس از انتخابات پارلمانی که موجب پیروزی طرفداران رییس‌جمهور تادیچ شد، به نظر می‌رسد نسل جدید و جوان صرب تمایل زیادی برای افزایش ارتباط با اتحادیه اروپا دارند.