نبرد آخر هیلاری کلینتون برای کاخ سفید

گروه بین‌الملل- سناتور هیلاری کلینتون که با اختلاف ۱۸۰هیات نمایندگی از باراک اوباما رقیب خود، در آستانه حذف از انتخابات مقدماتی ریاست‌جمهوری است و همچنان علاقه‌مند به ادامه رقابت است دیروز گفت من برای سخت‌ترین شغل جهان تلاش می‌کنم. به گزارش سی‌ان‌ان، مرحله دیگر انتخابات مقدماتی ریاست‌جمهوری ایالات متحده قرار است امروز در دو ایالت کنتاکی و اورگئون برگزار شود و شاید آخرین انتخاباتی باشد که کلینتون شانس خود را امتحان می‌کند. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که خانم کلینتون در ایالت کنتاکی از اوباما پیش است و اوباما با اختلاف زیادی از رقیب خود در اورگون پیش است. همچنین احتمال زیادی وجود دارد که اوباما پس از انتخابات و شمارش آرا در این دو ایالت با توجه به حمایتی که اخیرا از برخی اعضای حزب مانند جان ادواردز به دست آورده است، پیروزی خود را اعلام کند.

باراک اوباما از هم‌اکنون خود را نامزد حزب دموکرات برای انتخابات نوامبر می‌داند و در سخنرانی‌های انتخاباتی رقابت خود را با جان مک‌کین نامزد دموکرات‌ها آغاز کرده است. وی در جمع هواداران خود گفت، اکراه من از اعلام پیروزی قبل از انتخابات دو ایالت کنتاکی و اورگون به این معنا نیست که من از پیروزی مطمئن نیستم، بلکه منتظرم که مجموع هیات‌های نمایندگی به اکثریت قاطعی برسد. اوباما یکشنبه شب ایالت کنتاکی را به قصد اورگون ترک کرد و خانم کلینتون با اشاره به اینکه رقیبش فرصت بازگشت به کنتاکی را نخواهد داشت گفت: حالا همه این ایالت برای من است.

به نظر می‌رسد خانم کلینتون می‌خواهد با برد قاطعانه در کنتاکی مقامات حزب را متقاعد کند که از او حمایت کنند زیرا معتقد است، رای ایالت‌های پرجمعیت و بزرگ را به دست آورده است و این نقطه قوت وی برای انتخابات ماه نوامبر در مقابله با رقیب جمهوری‌خواه به شمار می‌رود.

با این همه به نظر می‌رسد اعضای حزب دموکرات با توجه به پیشتازی باراک اوباما و هیجانی که حضور وی توانسته است در میان مردم ایجاد کند، تصمیم گرفته‌اند از او حمایت کنند. جان ادواردز در نطقی به مناسبت حمایت از اوباما گفت، او فکر می‌کند که شعار تغییر اوباما پاسخی به نیاز فعلی جامعه ایالات متحد است.

کلینتون در سخنرانی برای مردم کنتاکی دیروز گفت: اگر مردم تصمیم بگیرند به من رای دهند، این یک پیام قوی به کشور است که نمی‌توان دموکراسی را از مسیر خود منحرف کرد. وی با اشاره به محسوب نشدن نتایج آرای دو ایالت میشیگان و فلوریدا گفت، شما نمی‌توانید به برخی از مردم بگویید بعضی‌از شما نمی‌توانید رای دهید، به ویژه که رای آنها از اهمیت خاصی هم برخوردار باشد. وی از مردم کنتاکی خواست به این رای مانند، تصمیم به گرفتن یک شغل فکر کنند.

اما اوباما که به نظر می‌رسد نگاهش متوجه نوامبر است به انتقاد از طرح مک کین در مورد بازنشستگی و اساسا تامین اجتماعی پرداخت و گفت: ما باید تامین اجتماعی را برای نسل‌های آینده نگهداریم بی‌آنکه زحمت آن را بر دوش کسانی بگذاریم که در آستانه بازنشستگی قرار دارند. جان مک‌کین پیشنهاد کرده است تا سن بازنشستگی افزایش یابد. وی گفت: افزایش مالیات‌ها، جواب هر مشکلی نیست.

در‌حال‌حاضر باراک اوباما در مجموع ۱۹۰۴ هیات نمایندگی دارد و خانم هیلاری کلینتون ۱۷۱۷ هیات نمایندگی کسب کرده است. کاندیداها باید ۲۰۲۵ هیات نمایندگی به دست آورند. با توجه به ۱۸۰ هیات نمایندگی باقی‌مانده در انتخابات مقدماتی، بعید است، هیچ یک از کاندیداها بدون حمایت آرای اعضای حزب بتواند به حد نصاب ۲۰۲۵ هیات نمایندگی دست یابد.