گروه بین‌الملل - اخبار خوش از فعالیت صنعتی ونیز کاهش قیمت نفت در روز پنجشنبه باعث رونق وال استریت برای دومین روز متوالی شد.

به‌گزارش آسوشیتدپرس از نیویورک بانک مرکزی فیلادلفیا در روز پنجشنبه صبح اعلام کرد، فعالیت منطقه‌ای کارخانه‌ها در ماه مه بسیار کمتر بوده است، اما درعین حال کمپانی‌های بزرگ مانند جنرال الکتریک و سی‌بی‌اس قراردادهای خوبی منعقد کرده‌اند. آنی‌جیل استراتژیست بازار می‌گوید: این‌گونه اخبار و داده‌ها نشان می‌دهد که کارایی بازارها بیشتر شده است و کمپانی‌های بزرگ می‌توانند معاملات بزرگ خرید و فروش انجام دهند که سابق بر این دشوار و تقریبا غیرممکن بود. بن‌‌برنانکی، رییس بانک مرکزی ایالات متحده در شیکاگو گفت: ترس از بحران اعتبارات به حد چشمگیری متوقف شده است و شخصا با تلاش‌های اخیر برای افزایش میزان پول نقد در بازارها و تاثیری که این اقدام در مهار و کاهش بحران داشته است، ترغیب شده‌ام. از دیگر اخبار خوبی که بازار در روز پنجشنبه دریافت کرد، گزارش اداره کار ایالات متحده حاکی از کاهش تعداد درخواست‌های بیمه بیکاری در هفته گذشته است.

اداره کار اعلام کرد حدود ۶۰۰۰ درخواست نسبت به هفته گذشته کم شده است.در بخش معاملات سی‌بی‌اس با خرید یک شبکه خبری تکنولوژی و تفریحی به ارزش ۷۵/۱ میلیارد دلار موافقت کرده است. مالک شبکه خبری سی‌بی‌اس گفت: این معامله حضور آن‌لاین این شبکه خبری را افزایش خواهد داد و به آنها امکان ورود به بازار در حال رشد آگهی آنلاین را می‌دهد.جنرال الکتریک هم اعلام کرد قصد دارد شعبه مستقر در لوئیزویل خود را بفروشد. این کمپانی، گروه گلدمن ساچز را برای اداره این حراج استخدام کرده است.این معاملات به‌طور کلی به تقویت جریان بازار در روز پنجشنبه کمک کرد.به این ترتیب شاخص سهام داوجونز ۹۴ واحد یا ۷۲/۰درصد به دست آورد و به واحد ۱۲۹۹۳ رسید.

شاخص سهام استاندارد اندپورز ۱۵ واحد یا ۰۶/۱درصد ترقی کرد و به واحد ۱۴۲۴ رسید.از سوم ژوئن سال گذشته تاکنون این بالاترین میزان افزایش استاندارد اندپورز است. شاخص سهام تکنولوژی نزدک هم ۳۷ واحد یا ۴۸/۱درصد به دست آورد و به واحد ۲۵۳۴ رسید.در ژاپن بازار سهام توکیو به دلیل رونق وال‌استریت و نیز رشد فراتر از انتظار اقتصاد کشور روز خوبی را پشت سر گذاشت.وزارت اقتصاد ژاپن روز جمعه اعلام کرد: اقتصاد این کشور در سه ماهه اول سال رشدی بهتر از انتظار یعنی ۳/۳درصد را تجربه کردند که بسیار بالاتر از رشد اقتصاد آمریکا در سه ماه اول بود.تولید ناخالص داخلی آمریکا ۶/۰درصد در فصل نخست سال رشد تجربه کرد. به نظر می‌رسد اشتهای زیاد چینی‌ها برای کالاهای ژاپنی و نیز بازارهای نوظهور، جبران کسادی بازار مصرف آمریکا را برای کمپانی‌های ژاپنی کرده است.با این همه اقتصاددانان و تحلیلگران معتقدند کسادی اقتصادی در جهان به جریان رشد اقتصاد در آینده تاثیر منفی خواهد گذاشت.

شاخص سهام نیکی در روز جمعه ۲۲ واحد یا ۱۵/۰ درصد به دست آورد و به واحد ۱۴۲۷۴ رسید.شاخص توپیکس هم ۹ واحد یا ۶۷/۰درصد به دست آورد و به واحد ۱۴۰۲ رسید. در اروپا جریان بازارها به دلیل انتشار اخبار متفاوت از درآمد کمپانی‌ها عملکردی متفاوت داشتند.در لندن شاخص FTSE حدود ۵۸/۰درصد به دست آورد. در آلمان داکس ۰۳/۰درصد از دست داد و در فرانسه CAC-۴۰ فرانسه ۰۴/۰درصد ترقی کرد.در بازار معاملات ارزی نرخ برابری دلار در برابر ین به ازای هر دلار ۶۹/۱۰۴ ین در روز جمعه در توکیو رسید، در روز پنج‌شنبه در نیویورک هر دلار به ازای ۸۰/۱۰۴ ین معامله شده بود. نرخ برابری دلار در برابر یورو به ازای ۵۴۵۷/۱ دلار بود که نسبت به روز پنج‌شنبه که هر یورو به ازای ۵۵۲۱/۱ دلار معامله شده بود، ارزش دلار تقریبا ثابت نشان می‌داد.